غرب تهران

02188590855

شمال و شرق تهران

02122096805

جهت اعزام زیر ۴۵ دقیقه پرستار و پزشک تماس بگیرید

سایر مناطق تهران

موسسه پزشکی و پرستاری کیان آرامش و سلامتی را ارمغان می‌آورد.

موسسه کیان

آلزایمر چیست؟

عوارض ، نشانه ها و علائم آلزایمر در سالمندان و جوانان

 

آلزایمر چیست ؟

آلزایمر یا بیماری فراموشی، یکی از بیماری های شایعی می باشد که در نتیجه اختلالات عملکرد مغز به وجود می آید.

این بیماری کاملا پیشرونده و برگشت ناپذیر می باشد‌. در واقع آلزایمر نوعی زوال عصبی (دمانس) محسوب می‌شود. این بیماری به کندی شروع می‌شود و اغلب رفته رفته شدیدتر می‌شود. علت بیماری آلزایمر همچنان کشف نشده است. اما هنگامی که پروتئین تاوها در توده های نورو فیبریلار تجمع می‌کنند، عملکرد عصبی مغز به هم می‌ریزد و در طول زمان رو به نابودی می رود.

خدمات پزشک در منزل سعادت آباد سعی نموده بهترین پزشکان پایتخت را در اختیار عزیزان ساکن در تهران قرار دهد.

برخلاف تصورات، ژنتیک فقط یک الی دو درصد از دلایل بیماری آلزایمر را به خود اختصاص می دهد و بخش عظیم دیگری از آن، دلایل مختلف دیگری دارد.

آلزایمر

 

آلزایمر فقط مختص افراد مسن نیست و حتی جوانان هم ممکن است دچار آلزایمر زودرس شوند، بنابراین علائمی از جمله اختلال در تصمیم‌گیری، تغییر شخصیت، فراموشی کردن کارهای روزانه، ضعف بیان، از دست دادن انگیزه و… می‌توانند، زنگ خطر این بیماری باشند و در صورت مشاهده هرگونه علائم آلزایمر باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

از آنجایی که عوامل اصلی ابتلا به آلزایمر هنوز به طور کامل کشف نشده اند، بنابراین نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که چه کاری برای پیشگیری از آلزایمر لازم است انجام بدهید. اما تحقیقات ثابت کرده افرادی که دچار بیماری های قند خون و بیماری های قلبی هستند، بیشتر در معرض فراموشی قرار می‌گیرند.

بنابراین داشتن یک سبک زندگی سالم و کنترل بیماری های فشار خون، دیابت و جلوگیری از چاقی می‌تواند راه مناسبی برای پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر باشد.

امیداریم پاسخ آلزایمر چیست ؟ عوارض ، نشانه ها و علائم آلزایمر در سالمندان و جوانان را با مطالعه این مقاله بیابید.

علت آلزایمر

مطالعات تحقیقی و تولید دارو های آلزایمر براساس این فرضیه است که تجمع پروتئین بتا آمیلوئید در مغز می تواند علت آلزایمر باشد.

ژن های منجر به آلزایمر وژن های دخیل در تولید بتا آمیلوئید به هم مرتبط هستند در بیماران مبتلا به آلزایمر شاهد تجمع زیاد این پروتئین در مغز هستیم این تجمع باعث تشکیل پلاک هایی بین نورون ها و اختلال در عملکرد سلول ها می شود.

هنوز مشخص نیست بتا آمیلوئید خود علت آلزایمر است یا یک محصول تولید شده توسط بیماری آلزایمر در مغز است.

اکثر دارو هایی که برای کنترل آلزایمر توسط پزشکان تجویز می شونداین ماده را هدف قرارمی دهند که در بیماران مبتلا به آلزایمر منجر به بهبودی ضعیفی می شوند. همین هدف قرار دادن بتا آمیلوئید را زیر سوال می برد.

علائم آلزایمر یا فراموشی

بیماری فراموشی به قدری شایع است که تقریبا نیمی از مردم بعد از سن ۹۰ سالگی، به درجاتی از آن مبتلا می‌شوند.

بنابراین این بیماری، تهدیدی جدی برای جمعیت کهنسال محسوب می‌شود. البته فراموشی فقط مختص افراد مسن نمی باشد و جوانان نیز به آن مبتلا می شوند، که به آن آلزایمر زودرس گفته می‌شود‌‌. علائم آلزایمر می تواند :

  • اختلال در یادگیری (آلزایمر یادگیری شما را کاهش می دهد).
  • عدم تمرکز.
  • بروز تغییرات خُلقی و شخصیتی.
  • درک نادرست از خطرات ایمنی و… باشد.

موارد زیر نیز می‌توانند از علائم آلزایمر محسوب شوند و توجه داشته باشید اگر شما و یا یکی از اطرافیانتان یک یا چندین علامت را دارید، حتما باید آنها را با مراجعه به پزشک پیگیری کنید تا بیماری شما سریع تر تشخیص داده شود. برای تشخیص بیماری می توان از راهنمایی های  متخصص مغز و اعصاب در منزل استفاده نمود.

عدم تشخیص زمان یا مکان

از آنجایی که آلزایمر به کندی آغاز می شود و کم کم پیشرفته می شود، ممکن است مشکلاتی نظیر عدم تشخیص زمان و مکان در افراد مبتلا شایع می باشد. این افراد معمولا فراموش می‌کنند که چرا در آن مکان حضور دارند و چگونه به آنجا رفته اند.

علائم آلزایمر شدید در سالمندان ، زنان ، جوانی

عدم یافتن واژه های صحیح حین صحبت کردن

برای افراد مبتلا به این اختلال مغزی (آلزایمر)، مشارکت در گفت و گو ها دشوار می باشد. زیرا اغلب در حین صحبت کردن، حرف خود را فراموش می کنند و نمی‌توانند آن را به پایان برسانند.

علاوه بر آن، توانایی پیدا کردن کلمات مورد نظرشان را نیز از دست می‌دهند به همین باعث می‌شود تا گاهی حرفهای تکراری بزنند. بنابراین با پدیدار شدن علائم بیماری آلزایمر در افراد مبتلا به این بیماری، کم کم از فعالیت های اجتماعی کناره گیری می کنند و به علاقیات خود توجهی نشان نمی‌دهند. با مشاهده علائم آلزایمر، به پزشک مراجعه کنید. همچنین می توانید از ویزیت پزشک در منزل تهران نیز استفاده کنید.

علائم بیماری آلزایمر پیشرفته 

اطلاع از چگونگی پیشروی بیماری آلزایمر برای افراد مبتلا به این بیماری مفید و کار ساز خواهد بود. این بیماری به کندی پیش می‌رود و ابتدا با علائم خفیف خود را نشان می دهد و کم کم پیشروی می‌کند. اما علائم بیماری آلزایمر پیشرفته چیست ؟

این بیماری ۵ مرحله دارد. معمولا در مراحل اولیه تغییرات بسیار خفیفی در رفتار افراد مبتلا به وجود می آید و تاثیر زیادی بر زندگی روزمره آنها نمی‌گذارد. پس از آن در طول زمان، ابتدا قدرت تفکر و تامل افراد کم کم افت پیدا می‌کند و در هر مرحله این بیماری آشکار تر می شود، تا اینکه به درجه افت شدید قدرت تفکر و تامل می‌رسد و زندگی فرد مبتلا به این اختلال، تحت تاثیر همه جانبه این بیماری قرار می‌گیرد.

از علائم بیماری آلزایمر شدید یا همان مرحله زوال عقل شدید می‌توان اشاره‌ کرد به:

  • توهم و هذیان گویی
  • مشکل در بلع
  • سپری کردن تمامی طول روز در تخت یا صندلی
  • پرخاشگری به دلیل سر درگمی
  • ناتوانی در برقراری ارتباط کلامی
  • نیاز به مراقبت شخصی
  • از دست دادن کنترل روده و مثانه
  • اشتباه گرفتن اعضای خانواده و دوستان و یا افراد غریبه با خانواده، بی قراری و…

انجام تست خواب در منزل برای بیمارانی که به این نوع از خدمات احتیاج دارند امکان پذیر شده است.

پیشگیری از آلزایمر ، تشخیص آلزایمر با سی تی اسکن ، ام آر آی mir ، نوار مغز ، آزمایش خون در خانه مربوط به سالمندان ، جوانی

تشخیص آلزایمر

تشخیص قطعی آلزایمر با علم عصر حاضر در زمان حیات بیمار امکانپذیر نیست تنها راه در نظر گرفتن افزایش احتمال بیماری در اشخاص است که متخصص بر اساس گفته های فرد ، نحوه بر خورد او با وقایع ، سابقه زندگی و آزمایشات تکمیلی و عکسبرداری های تشخیصی به نتیجه وجود احتمال آلزایمر می رسد.

آزمایشات و عکسبرداری های تشخیصی عبارتند از:

آزمایش خون

از آزمایش خون برای درک علت فراموشی و گیجی استفاده می کنند. برخی بیماری ها و مشکلات مانند اختلالات تیروئیدی یا کمبود ویتامین B12 امکان بروز حالت فراموشی و گیجی را افزایش می دهند. 

در صورت نیاز کلیک کنید : انجام آزمایش در منزل  به صورت شبانه روزی با کادر پرستاری مجرب

سی تی اسکن

فرد در هنگام استفاده از دستگاه سی تی اسکن، درون یک تخت دراز کشیده و دستگاه از همه ی جهات امواجی را به مغز می فرستد ثبت این امواج و خوانش آنها توسط متخصص انجام می گیرد. مغز انسان های عادی با افراد دارای آلزایمر در برخی موارد تفاوت هایی دارد. کوچک شدن مغز و جمع شدن آن در سی تی اسکن قابل مشاهده است.

اشعه ایکس

عملکرد اشعه ایکس و سی تی اسکن مشابه  یکدیگر است با این تفاوت که دستگاه سی تی اسکن ابعاد بیشتری را هنگام عکسبرداری برای آلزایمر پوشش می دهد. اگر به اشعه ایکس جهت تشخیص آلزایمر نیاز دارید خدمات رادیولوژی در منزل این امکان را برای شما مهیا کرده است.

ام آر آی

در عکسبرداری به روش ام آر آی برای تشخیص آلزایمر از یک میدان مغناطیسی به همراه امواج رادیویی استفاده می شود. در این نوع از عکسبرداری نیز شخص درون دستگاه به حالت دراز کشیده قرار می گیرد. سپس ثبت تصاویر جهت تشخیص آلزایمر انجام می شود.

نوار مغزEEG

در افراد عادی فعالیت مغز بالاست و امواج آلفا بخش عمده ای از فعالیت مغز را به خود اختصاص داده اند در حالیکه در افراد دارای آلزایمر فعالیت مغز با کاهش روبروست و امواج ثبت شده در نوار مغزی بیشتر از نوع دلتا و تتا هستند که جایگزین امواج آلفا شده اند. انجام نوار مغز در منزل نیز از خدمات موسسه کیان است.

توموگرافی پوزیترون(PET)

از جمله روش هایی است که برای تشخیص آلزایمر استفاده می شود و در آن، عملکرد نقاط مختلف مغز از طریق ورود یک ردیاب با خاصیت رادیو اکتیوی ضعیف به مغز سنجیده می شود. مسیر حرکت این ماده توسط دستگاه اسکنر ثبت خواهد شد بدین صورت قسمت های خاموش مغز نمایان می شود.

آلزایمر در سالمندان 

اختلالات مغزی که منجر به بیماری آلزایمر می‌شود، در  سالمندی شایع تر می باشد. در واقع یکی از مهم ترین عواملی که احتمال آلزایمر را افزایش می دهد، افزایش سن می باشد، به طوری که یک هشتم جمعیت بالای ۶۰ سال، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

آلزایمر در سالمندان باعث تخریب حافظه و در نتیجه کاهش سطح هوشیاری می‌شود. اما از آنجایی که شروع این بیماری خاموش و کم علامت میباشد، برخی از افراد تصور می‌کنند که علائم به خاطر کهولت سن می باشد.

همانطور که پیش تر ذکر کردیم، آلزایمر درمان خاصی ندارد اما تحقیقات ثابت کرده اند که اکثر سالمندانی که دچار بیماری فراموشی می شوند، جزو افراد چاق، کم تحرک، سیگاری، افراد دیابتی و یا افرادی با فشار خون بالا می‌باشند.

انجام تزریقات در منزل در همه گیری کرونا می تواند به عدم انتشار بیماری کمک کند.

کنترل آلزایمر در سالمندان

چندین اقدام می تواند به کنترل آلزایمر در سالمندان کمک کند . بنابراین برای کنترل این بیماری در سالمندان باید:

  • وزن خود را کنترل کنند،
  • بسیار بنویسند و بخوانند.
  • تا حد ممکن تحرک داشته باشند.
  • در درجه اول سبک زندگی سالمی داشته باشند.
  • سرگرمی های جدید را انتخاب کنند و خود را مشغول کنند،

از رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات استفاده کنند. تزریق سرم در منزل برای دریافت ویتامین ها و مواد غذایی تقویتی یک گزینه خوب برای تقویت بدن است.

علاوه بر این، تمریناتی نیز وجود دارند که با تحریک نوار های عصبی مغز، آلزایمر را به تعویق می اندازند. برای مثال بهتر است سالمندان تلاش کنند تا زبان جدیدی را فرا بگیرند، جدول حل کنند.

تغییر در عادات ساده روزانه خود ایجاد کنند (یکی دیگر از ترفندهایی که منجر به پیشگیری از آلزایمر می‌شود تغییر عادات روزانه آنهاست برای مثال سعی کنید با دست مخالف نقاشی کنند، موهایتان را شانه کنند، مسواک بزنند و…

علت آلزایمر در سالمندان ، معجزه درمان آلزایمر ، علائم و داروی آلزایمر

آلزایمر در جوانی 

به آلزایمر در جوانی، آلزایمر زودرس نیز گفته می‌شود. بیماری فراموشی زودرس معمولا در سنین ۴۰ الی ۵۰ سال رخ می‌دهد. علت آلزایمر در جوانی همچنان مشخص نیست اما درصد کمی از آن، وراثتی می باشد، به این معنا که اگر یکی از بستگان درجه یک شما دچار آلزایمر باشد، شانس اینکه شما نیز در آینده مبتلا شوید، وجود دارد.

اما توجه داشته باشید بیماری آلزایمر در جوانی، تنها به دلایل موروثی انتقال پیدا نمی‌کند و هر فردی ممکن است به آلزایمر مبتلا شود. این بیماری ممکن است در اثر سندروم دان، ضربه به سر حین تصادف و… نیز اتفاق بیافتد.

از آنجایی که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این بیماری فقط در افراد مسن اتفاق می‌افتد، بنابراین تشخیص فراموشی در جوانی معمولاً دیرتر انجام می‌شود و افراد دیرتر متوجه وجود این بیماری می شوند و اغلب آشفتگی ذهن خود را به خاطر استرس و … می‌دانند.

از علائم آلزایمر در جوانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دشواری در تصمیم گیری
  • تغییرات رفتاری و شخصیتی
  • قرار دادن اشیا در مکان های اشتباه
  • دشواری در برنامه ریزی و حل مسئله
  • سردرگمی شدید
  • ناتوانی در مدیریت امور مالی و….

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی همیشه سعی کنید سالم ترین سبک زندگی را در پیش بگیرید. منظور از سبک زندگی سالم، داشتن رژیم غذایی مناسب، مطالعه زیاد برای تقویت ذهن، تکرار روزاته یک جمله (در گذشته ذکر های ادعیه هرچند کوچک، آمار ابتلا به آلزایمر را کاهش داده بود) ورزش کافی، کنترل وزن، پیشگیری از کلسترول خون و… می باشد‌. تزریق در منزل کرج یا تهران در خدمت شماست.

درمان آلزایمر

با وجود اینکه آلزایمر یکی از مهم ترین بیماری ها در جهان است هنوز دانشمندان به درمان موثر آلزایمر نرسیده اند. در کشورهایی که شاهد پیری جمعیت هستند و افراد سالخورده قشر بزرگی از جمعیت را تشکیل می دهند. یافتن درمان آلزایمر برای کاهش بار اجتماعی آن ، تبدیل به یک ضرورت شده است

با اینکه درمان آلزایمر یک ضرورت است اما بدلیل پرهزینه بودن تحقیق ،توسعه و تولید داروهای آن ،سرمایه گذاری دراین زمینه محدود است.شرکت بایوژن داروی آلزایمر Aducanumab خود را برای تایید به FDA ارسال کرده است اما نتایج حاصل شده در تحقیقات برای درمان آلزایمر پیشرفته در سالمندان و جوانان ضعیف بوده است.

تشخیص زود هنگام بیماری آلزایمر و رفتار درمانی در جلوگیری از پیشرفت آن موثر است.

معجزه درمان گیاهی

به دنبال معجزه درمان آلزایمر هستید ؟ تحقیقات جدید بر پایه گیاهان دارویی نتایج رضایت بخشی را در درمان گیاهی آلزایمر در سالمندان یا دوره جوانی ثبت کرده است. داروی تولید شده از گیاه زعفران و ماده موثره آن می باشد. سافروتین نامی است که بر این داروی نوترکیب ایرانی ساخته شده بر پایه زعفران گذارده اند که معجزه درمان آلزایمر محسوب می شود.

این دارو از مرگ سلول های عصبی در اثر بیماری فراموشی ، جلوگیری کرده و سروتونین مغز را افزایش می دهد. همچنین عوارض سایر داروها را به حداقل می رساند. داروهای شیمیایی کنونی موجود در حوزه کنترل فراموشی ؛ علاوه بر عدم کارایی مناسب، دارای عوارضی همچون : مشکلات گوارشی ، افسردگی ، تحریک پذیری و.. هستند. 

چه اقدامی در مواجه با فراموشی انجام دهیم؟

بیمار مبتلا به آلزایمر دارید و یا از ابتلای آن در آینده نزدیک هراس دارید می توانید برای مشاوره و دریافت خدمات پرستاری _پزشکی با موسسه خدمات پرستاری کیان دارای مجوز از وزارت بهداشت که با استفاده از کادری با سابقه، درحال ارائه خدمات مختلف پرستاری و پزشکی از جمله اعزام پزشک متخصص به منزل ، ارسال تجهیزات پزشکی در خانه و … به شما هموطنان عزیز می باشد‌ تماس حاصل کنید.

ویزیت پزشک در منزل کیان با کمک کادر پزشکی متخصص و فوق تخصص خود، قادر است انواع خدمات بهداشتی و درمانی مانند آمبولانس خصوصی را نیز برای شما فراهم کند.