غرب تهران

02188590855

شمال و شرق تهران

02122096805

جهت اعزام زیر ۴۵ دقیقه پرستار و پزشک تماس بگیرید

سایر مناطق تهران

موسسه پزشکی و پرستاری کیان آرامش و سلامتی را ارمغان می‌آورد.

موسسه کیان

تغذیه در دوران کرونا چگونه است؟

امروزه کشورها اقدامات شدیدی  را برای مهار گسترش COVID-19 انجام می‌دهند. خود قرنطینه و تعطیلی موقت مشاغل، می‌تواند روی سبک عادی غذا خوردن نیز تاثیر بگذارد.

از افراد سالم و همچنین کسانی که علائم بیماری حاد تنفسی را نشان می‌دهند، درخواست می شود در خانه بمانند. در برخی از کشورها، رستوران‌ها و پیشنهادات پذیرایی محدود هستند و برخی از اقلام تازه کمتر در دسترس هستند.

برای دانستن این پرسش که در دوران کرونا چه بخوریم ؟ بهتر است عملکرد ویروس و نوع برخورد بدن با آن را بشناسیم. مناسب بودن تغذیه در دوران کرونا چه سویه دلتا باشد یا اومیکرون باشد به ویژه در مواقعی که سیستم ایمنی بدن نیاز به مقابله دارد، برای سلامتی کودکان ، دیابتی ها ، بانوان ، مردان ، سالمندان و…  بسیار مهم است.

 بیماری شما هر چه که باشد از کرونا گرفته تا سرماخوردگی ساده، بهترین راه حل تقویت بدن از طریق اهمیت به تغذیه در دوران بیماری ، مصرف مغذی های تایید شده و حذف عوامل محیطی مانند غذا می باشد. دسترسی محدود به غذاهای تازه ممکن است فرصت‌های ادامه داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع را به خطر بیندازد. 

از طرفی عدم استفاده از غذاهای تازه می‌تواند منجر به افزایش مصرف غذاهای کاملاً فرآوری شده شود. این غذاها دارای چربی، قند و نمک زیادی هستند. برای سلامتی مطلوب، تحرک بدنی نیز مهم است.

دستور العملی غذایی که در ادامه مطالعه می‌کنید، برگرفته شده از دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی برای مبتلایان به بیماری کرونا در قرنطینه است. در ادامه به تغذیه در دوران کرونا با طب سنتی می پردازیم.

در قرنطینه چه کنیم؟

قبل از هرچیز، سعی کنید از روشهای ایمن دست زدن به مواد غذایی پیروی کنید. این یکی از مهم‌ترین نکات است.

هنگام تهیه غذای مناسب برای کرونا دلتا یا امیکرون دقت کنید که ایمنی مواد غذایی پیش شرط امنیت غذایی و رژیم غذایی سالم است. فقط غذای تمیز، غذای سالم است. هنگام تهیه غذا برای خود و دیگران، رعایت اصول بهداشتی مواد غذایی مهم است تا از آلودگی غذا و بیماری های منتقله از غذا جلوگیری کنید.

 اصول پایه ای بهداشت خوب مواد غذایی که باید ذر تهیه غذای مفید برای کرونا دلتا یا اومیکرون لحاظ شود عبارتند از:

  • دست ها، آشپزخانه و ظروف خود را تمیز نگه دارید.
  • غذای خام و پخته شده، به ویژه گوشت خام و محصولات تازه را جدا کنید.
  • غذای خود را کاملا بپزید.
  • یا غذا را منجمد کرده یا کاملا و در دمای بالای ۶۰ درجه بپزید.
  • از آب سالم و مواد اولیه استفاده کنید.

با پیروی از این پنج توصیه اصلی در مورد غذای ایمن، می توانید از بسیاری از بیماری‌ های شایع ناشی از غذا جلوگیری کنید. با این دستور می‌توانید از انتشار کرونا خود به دیگر افراد در خانه جلوگیری نمایید.

از طرفی می‌توانید از خدمات تزریقات در منزل  بهره مند شوید تا از رفتن به مراکز پرخطر جلوگیری کنید.

تغذیه در دوران کرونا اومیکرون

 

رژیم‌ غذایی افراد مبتلا به کرونا

در ایام همه گیری کووید 19 علاوه بر تنظیم شرایط محیطی مثل تهویه مناسب باید رژیم غذایی افراد مبتلا به کرونا تحت نظر قرار گیرد.حضور پر رنگ برخی از مواد غذایی و همچنین محدودیت هایی را در رژیم غذایی افراد کرونایی شاهد هستیم. همچنین . الگو های زیر را در رژیم غذایی مبتلایان به کرونا رعایت کنید:

مصرف نمک خود را محدود کنید.

WHO یا همان سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند روزانه کمتر از 5 گرم نمک مصرف کنید. برای رسیدن به این هدف در رژیم غذایی افراد مبتلا به کرونا ، غذاهای بدون نمک را در اولویت قرار دهید. استفاده از کنسروها و غذاهای آماده را محدود کنید. 

همچنین می‌توانید برای از بین بردن مقادیر اضافی نمک، مواد غذایی کنسروی مانند سبزیجات و لوبیا را شستشو دهید. توجه داشته باشید که  ترشی‌ها نیز اغلب حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. در بسیاری از غذاها مانند سوسیس و کالباس یا کنسروها به اندازه کافی نمک وجود دارد. به این غذاها دیگر‌ نمک اضافه نکنید.

با توجه به اینکه ممکن است به اندازه کافی نمک مصرف کرده باشید، از افزودن نمک اضافی هنگام پخت و پز و وعده های غذایی سر میز خودداری کنید. می‌توانید به جای نمک از گیاهان و ادویه‌های تازه یا خشک استفاده کنید تا عطر و طعم بیشتری به بشقابتان اضافه شود. موارد ذکر شده را در تهیه غذای مناسب برای بیماری اومیکرون در نظر بگیرید.

 

مصرف قند خود را محدود کنید.

در رژیم غذایی و تغذیه بیماران کرونایی بنا به توصیه‌ی سازمان‌جهانی بهداشت، در حالت ایده‌آل ، کمتر از 5٪ انرژی کل افراد بزرگسالان باید از قندهای ساده (حدود 6 قاشق چای خوری) تامین شود. 

اگر هوس چیزی شیرین می‌کنید، میوه‌های تازه همیشه بهترین گزینه‌ محسوب می‌شوند. میوه‌های یخ زده یا میوه‌های خشک بدون قند اضافه شده نیز گزینه‌های خوبی هستند.

اگر قرار است گزینه‌های دیگری مانند دسر را برای رژیم غذایی کرونا و امیکرون انتخاب کنید، اطمینان حاصل کنید که کم قند هستند و وعده‌های کمی را از این، میان وعده استفاده می‌کنید. مقدار قند یا عسل اضافه شده به غذاها را محدود کنید و از شیرین کردن نوشیدنی‌های خود جلوگیری کنید.

مصرف چربی خود را محدود کنید.

WHO توصیه می‌کند که مصرف کل چربی روزانه‌ در رژیم غذایی افراد کرونایی و مبتلایان به امیکرون به کمتر از 30٪ کل انرژی مصرفی که هر روز دریافت می‌کردند برسد.‌ بهتر است تلاش کنید بیش از 10٪ آن نباید از چربی اشباع نباشد.

برای رسیدن به این‌هدف، از روش‌های پخت و پز که به چربی کمتری نیاز دارند استفاده کنید. از روش‌های دیگری مانند بخارپز کردن، کباب کردن یا تفت دادن به جای سرخ کردن غذاها استفاده کنید. در صورت لزوم، برای پخت غذاها از مقادیر کمی روغن اشباع نشده مانند کلزا، زیتون یا روغن آفتابگردان استفاده کنید. 

بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که حاوی منابع سالم چربی‌های اشباع نشده هستند. غذاهایی مانند ماهی و آجیل از این دست هستند. رعایت این نکات به یافتن یک رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به کرونا می انجامد.

برای محدود کردن چربی‌های اشباع شده، چربی‌های اضافی گوشت و مرغ را برداشته و از قطعات بدون پوست استفاده کنید. استفاده از غذاهایی مانند گوشت قرمز و چرب، کره و لبنیات پرچرب، روغن پالم، روغن نارگیل ، کوتاه کننده جامد و چربی را در رژیم غذایی اومیکرون کاهش دهید.

تا حد امکان از مصرف چربی‌های ترانس خودداری کنید. برای اینکه مطمئن شوید از روغن‌های نیمه هیدروژنه استفاده شده است یا خیر، برچسب‌های تغذیه‌ای را بخوانید. اگر ماده‌ی غذایی که استفاده می‌کنید، برچسب ندارد، از غذاهایی که معمولاً حاوی چربی‌های ترانس هستند در رژیم غذایی افراد مبتلا به کرونا استفاده نکنید.

غذاهایی مانند غذاهای فرآوری شده و سرخ شده مانند دونات و کالاهای پخته شده از جمله بیسکویت، پای، پیتزا منجمد، کلوچه، کراکر و مارگارین که حاوی چربی‌های هیدروژنه هستند، از این دست محسوب شده و در رژیم غذایی کرونا به ویژه اومیکرون مضر شمرده می شوند. اگر هنوز هم شک دارید، غذاها و مواد تشکیل دهنده‌ای که کمتر فرآوری شده‌اند،گزینه‌های بهتری هستند.

فیبر کافی مصرف کنید.

فیبر را در رژیم غذایی افراد مبتلا به کرونا بگنجانید. فیبر به سیستم هضم سالم کمک کرده و احساس سیری طولانی مدت را ایجاد می‌کند. این امر به جلوگیری از پرخوری کمک می‌کند. 

برای اطمینان از مصرف کافی فیبر، باید به میزان کافی از سبزیجات، میوه‌ها و غذاهای سبوس دار در همه وعده های غذایی مصرف کنید. غذاهای مناسب برای بیمار اومیکرون حاوی غلات مانند: ماکارونی، برنج سفید، نان سفید شامل جو دوسر ، ماکارونی و برنج قهوه‌ای ، کینوا ، نان گندم کامل و … می باشد.

 

رژیم غذایی کرونا و اومیکرون

 

هیدراته بمانید

آبرسانی مناسب، برای سلامتی مطلوب بسیار مهم است. آب شیر هر زمان که موجود باشد و برای مصرف بی خطر باشد، سالم‌ترین و ارزان‌ترین نوشیدنی است. همچنین در مقایسه با آب بطری شده بسیار مناسب‌تراست، زیرا هیچ زباله ای تولید نمی‌کند.

 نوشیدن آب به جای نوشیدنی‌های شیرین قند یک روش ساده برای محدود کردن مصرف قند و کالری اضافی است. برای تقویت طعم و مزه آن می‌توانید از میوه‌های تازه یا منجمد مانند توت یا برش میوه‌های مرکبات، و یا خیار یا گیاهانی مانند نعناع ، اسطوخودوس یا رزماری استفاده کنید.

از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه غلیظ، چای غلیظ و به ویژه نوشابه‌های کافئین دار و نوشیدنی‌های انرژی زا خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها ممکن است منجر به کم آبی بدن شود و بر روی الگوی خواب شما تأثیر منفی بگذارد.

در صورت نیاز می‌توانید از خدمات تزریق سرم در منزل نیز بهره‌مند شوید تا به آب‌رسانی به بدن خود کمک نمایید.

 

تغذیه در کرونا

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم به یک سیستم ایمنی قوی ختم می شود.در برنامه غذایی خود همه گروه های غذایی را بگنجانید. با مصرف متعادل گوشت ها، نان و غلات، لبنیات، میوه ها ، چربی ها، سبزیجات سعی کنید؛ تعادل کربوهیدرات، پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و.. را در بدن حفظ کنید.

بدین منظور مصرف روزانه دو واحد ازگروه میوه ها و سه واحد از گروه سبزی ها توصیه می گردد. داشتن بدن قوی شما را از صدور گواهی فوت در منزل بر اثر بیماری کرونا محفوظ می کند.

 

ویتامین A

ویتامین آ به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این ویتامین را می توان به صورت خام با خوردن موادی مانند هویج، کاهو و… وارد بدن کرد یا به صورت پختن موادی مثل اسفناج، برگ چغندر، کدو حلوایی به بدن رساند. امکان اینکه ویتامین ها بر اثر گرما از بین بروند وجود دارد. ترجیحا سعی کنید آب میوه ی طبیعی مصرف کنید.

ویتامین C

ویتامین سی اثر تقویتی بر سیستم ایمنی بدن دارد. در بیماری های ریوی مثل آنفولانزا، کرونا و.. مصرف این ویتامین بیش از سایرین مورد تاکید قرار می گیرد. برای تصمیم گیری بهتر، مشاوره و ویزیت متخصص ریه در منزل می تواند راهنمای خوبی باشد. منابع غنی ویتامین سی را در موادی مثل: لیمو شیرین، شلغم، پرتقال، کلم ها، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، پیازچه، جعفری می توان یافت.

 

مصرف مایعات مناسب کرونا

مصرف آب، آب میوه، چای کم رنگ، غذاهای آبکی برای دفع سموم از بدن کارساز هستند ضمن اینکه موجب تقویب سیستم ایمنی بدن خواهند شد. مصرف مایعات موجب تسریع در بهبودی و بازگشت سلامتی به انسان می شوند.

اگر بی اشتها هستید کمبود مایعات بدن را می توان از طریق تزریق سرم جبران کرد. ساکنان کرج می توانند از خدمات سرم تراپی در منزل کرج که موسسه کیان ارائه می دهد، استفاده کنند.

 

مصرف غذای کم حجم

یکی از علائم کرونا، کم اشتهایی است که باعث تحلیل رفتن بدن به مرور زمان می شود و بیشترین تاثیر را بر سیستم ایمنی بدن و فولیکول موها خواهد داشت. در ایام کرونا سعی کنید از حجم کم غذا در دفعات زیاد استفاده کنید. دقت کنید غذایی که مصرف می کنید؛ در عین کم حجم بودن کالری زیادی داشته باشد. مصرف غذاهای کنسروی، سرخ کرده، پر نمک، نوشابه ها، چای پر رنگ، آبمیوه های صنعتی و… موجب کاهش عملکرد موثر سیستم ایمنی خواهند شد. در صورت نیاز آمبولانس خصوصی برای بیماران کرونایی از طریق موسسه خدمات پرستاری کیان در دسترس است.

چه غذاهایی برای کرونا امیکرون بد است ؟

چه غذاهایی برای کرونا بد است؟

برای تغذیه در دوران کرونا یه رژیم غذایی متعادل داشته باشید. مواد مضری مانند نمک و شکر را حذف کنید یا مصرف آنها را به حداقل برسانید. ترجیحا روزانه کمتر از 1 قاشق چایخوری نمک یددار استفاده کنید. برای دانستن اطلاعات تکمیلی درباره اینکه چه غذاهایی برای کرونا بد است باید گفت از مصرف نوشابه ها ، مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین طبیعی و غیر طبیعی اجتناب کنید. فست فود ها و غذاهای بیرون پز در گروه غذاهایی که برای کرونا بد هستند قرار می گیرند.

 

مایعات مناسب برای کرونا

مبتلایان کرونا به علت: از دست دادن اشتها ، بروز اسهال و تهوع با کاهش مواد مغذی، آب و الکترولیت های بدن مواجه می شوند. دریافت مایعات مناسب برای بیماران کرونایی نشان از اهمیت بالای تغذیه در دوران کرونا دارد. زیرا مصرف مایعات مناسب برای کرونا علاوه بر تقویت بدن و تامین آب باعث تسریع بهبودی از طریق خروج میکروارگانسیم ها از بدن توسط کلیه ها و روده می شود. 

مایعات مناسب برای کرونا شامل: آب میوه های طبیعی مانند آب سیب، چای کم رنگ ، دم نوش های ترکیبی ، عرقیجات گرم مثل عرق نعناع و گلاب می باشد. چای تیره ، قهوه ،کافئین و نوشابه های انرژی زا به دلیل خاصیتی که در کاهش آب بدن دارند از مایعات مناسب برای بیماران کرونایی محسوب نمی شوند.

 

شیر برای کرونا

شاید شنیده باشید که شیر طبع سردی دارند پس شیر برای کرونا مناسب نیست! اما مطالعات کاملا خلاف این عقیده را اثبات می کند شیر به دلیل دارا بودن کلسیم و پروتئین بالا؛ جزء مایعات مناسب برای کرونا به شمار می رود. همچنین آنتی بادی های ضد Bcov  موجود در شیر باعث غیر فعال شدن جزء یا کل عملکرد ویروس می شوند همین ویژگی ها موجب شده است که شیر برای کرونا بسیار مفید باشد.

 

عسل برای کرونا

بسیاری از افراد بدنبال دانستن تاثیر عسل برای کرونا هستند. عسل برای کرونا مفید است زیرا از ویژگی های منحصر به فرد عسل در مبارزه با عوامل میکروبی؛ جلوگیری از ورود ویروس به سلول میزبان و تکثیر آن است. همچنین موجب کاهش شیب التهابی در بدن می شود. پس ، عسل برای کرونا نقش تقویتی و دارویی را ایفا می کند. 

مصرف ترکیب یک لیوان چای کمرنگ با نصف قاشق چای خوری زنجبیل ، چند قطره آبلیموی طبیعی و یک عاشق مربا خوری عسل ارگانیک می تواند شما را در زمره افرادی قرار دهد که عسل را در برنامه تغذیه خود در دوران کرونایی در نظر گرفته اند. 

لطفا عسل را برای کودکان زیر یک سال به دلیل بروز واکنش شدید حساسیتی استفاده نکنید. شیر و عسل را می توانید برای درمان سایر گروه های سنی کودکان و بزرگسالان مبتلا به امیکرون استفاده کنید.

شیر و عسل برای امیکرون در کودکان بالای 1 سال

سیب زمینی برای کرونا

سیب زمینی نیز مانند سایر صیفی جات و مواد غذایی تازه برای برای تغذیه در دوران کرونا بدن است. اجازه ندهید ترس از کرونا مصرف غذاهای تازه و طبیعی را در وعده های غذایی شما کاهش دهد. تنها شرط استفاده از سیب زمینی برای کرونا پختن کامل آن و عدم سرخ کردن می باشد.

 

هندوانه برای کرونا

افراد بی شماری در فصل گرم تابستان برای رفع گرمازدگی و تامین آب بدنشان از هندوانه بهره می برند. اگر در پی یافتن ارتباط بین مصرف هندوانه برای کرونا و وخامت حالتان هستید باید این نکته را در نظر بگیرید با وجود اینکه هندوانه طبع سردی دارد اما به هیدرانه ماندن بدن در دوران کرونا کمک می کند. 

هندوانه با داشتن ویتامین A_B ، پتاسیم، کارتنوئیدها و پکتین بهترین میوه برای درمان کرونا در فصل گرما خواهد بود. مصرف آب هندوانه برای کرونا جزء مایعات مناسب برای کرونا تلقی می شود.

 

بهترین میوه برای درمان کرونا

استفاده از سبزیجات و میوه های تازه التهاب را بدن کاهش می دهند بهترین میوه برای درمان کرونا در هر منطقه نسبت به نوع ویروس آلوده کننده ، احتیاجات بدن به مواد مغذی و قسمت آسیب دیده متفاوت است. اما میوه ها و سبزیجاتی مثل: سیب، گوجه فرنگی، توت، کرفس و پیاز به دلیل اثر فوق العاده ای که در کاهش التهاب دارند جزء بهترین میوه برای درمان کرونا محسوب می شوند.

 

برای درمان اومیکرون چه بخوریم؟

برای رسیدن به پاسخی برای سوالتان مبنی براینکه برای درمان اومیکرون چه بخوریم یا چه باید خورد برای کرونا؟ با ما همراه باشید و اقدامات زیر را پیگیری کنید:

مصرف روزانه زنجبیل را در برنامه غذایی خود به جهت تقویت سیستم ایمنی بگنجانید.

آملا یک میوه فصلی در هند می باشد که به دلیل ایمنی زایی برای درمان اومیکرون بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ارزن با دارا بودن فیبر فراوان ؛ سیستم ایمنی بدن را تقویت ، سیستم گردش خون را ارتقا و گوارش را بهبود می بخشد برای افراد چاق که به اومیکرون مبتلا شده اند ارزن بهترین ماده یا میوه برای درمان کرونا ست.

 

سوپ مقوی برای کرونا

برای درمان خانگی امیکرون بهتر است سوپ را در برنامه غذایی مبتلایان به کرونا قرار دهید. سوپ ها غذاهایی با بلع و هضم آسان هستند بیمارانی که اشتهای خود را از دست می دهند می توانند از سوپ برای کرونای خود و بازگشت میل به غذا استفاده کنند. سوپی که در تهیه آن از قلم استفاده شود به عنوان سوپ مقوی برای کرونا مطرح است. در تهیه سوپ مقوی برای کرونا الزامات غذایی مانند کاهش مصرف نمک و… را نیز رعایت کنید.

 

کلام آخر

اگر بتوانید موارد بالا را به درستی رعایت نمایید می‌توانید مطمئن باشید که بدنتان توانایی کامل برای مقابله با ویروس کرونا را خواهد داشت. بهتر است در این موارد حتما قرنطینه را رعایت کنید تا از زنجیره‌ی کرونا را قطع کنید.