غرب تهران

02188590855

شمال و شرق تهران

02122096805

جهت اعزام زیر ۴۵ دقیقه پرستار و پزشک تماس بگیرید

سایر مناطق تهران

موسسه پزشکی و پرستاری کیان آرامش و سلامتی را ارمغان می‌آورد.

موسسه کیان

شناخت عفونت واژن و علائم آن

اکثر خانم های مجرد و متاهل برخی مواقع شاهد ترشحات غیر عادی در ناحیه واژن و ولوو خود می باشند که احساس ناخوشایندی را برای آنها به همراه دارد. این عفونت که رایج ترین مسئله ژنیکولوژی در زنان به شمار می آید، به عفونت واژن یا واژینال مشهور است، که دلایل ایجاد آن متعدد است و انواع مختلفی نیز دارد.

 در این مقاله ابعاد مهم این مسئله از قبیل : شناخت عفونت واژن و علائم آن در بارداری ، درمان با دمنوش ها ، استفاده از قرص و پماد ، علت طولانی شدن پروسه درمان ، چگونگی تشخیص علائم ، روش های تشخیص آزمایشگاهی ، نحوه درمان در طب سنتی و…. را برای خوانندگان شرح داده ایم.

انواع مختلف عفونت واژن

انواع عفونت واژن عمدتا توسط قارچ ها ایجاد می شوند. نوع و رنگ ترشحات یا علائم عفونت بسته به نوع میکروب ایجاد کننده آن متفاوت خواهد بود. انواع عفونت واژینال عبارتند از:

عفونت کاندیداز

عفونت واژن کاندیدیاز: این نوع از عفونت در اثر فعالیت و رشد قارچ کاندیدا آلبیکانس در ناحیه واژن به وجود می آید که دارای یک نوع ترشح پنیری یا سفید دلمه ای است. افرادی که به این نوع از عفونت واژینال مبتلا هستند اغلب احساس خارش شدید می کنند و مقاربت های جنسی آنها نیز با درد همراه است.

عفونت تریکوموناس

افرادی که به این نوع از عفونت دچار می شوند، ترشحات زرد رنگ و کف آلودی را مشاهده می کنند که در اثر رشد انگل در ناحیه واژن به وجود می آید. زنانی با این نوع عفونت دارای حس سوزش در ناحیه واژینال خود هستند و مقاربت دردناکی را تجربه می کنند.

عفونت گاردنلا

یکی از عفونت های واژن که بسیار شایع است و دارای بوی متعفنی نیز می باشد، عفونت باکتریایی است، افرادی که به عفونت باکتریای مبتلا هستند، از ترشحات چسبنده و بد بو بسیار رنج می برند.

این سه نوع عفونت به طور معمول در اکثر زنان رخ می دهند که در اولین فرصت و مشاهده علائم، نیاز به درمان دارند و در صورت عدم درمان، باعث ایجاد مشکلات زیادی می شوند.

علائم عفونت واژن

علائم شایع عفونت واژن

توجه و شناخت علائم عفونت واژن در مراحله اولیه ، مانع از پیشرفت بیماری و کاهش زمان درمان می شود. رایج ترین علائمی که در زنان مشاهده می شود، عبارتند از:

  • خارش های گاه گاه و مداوم واژن
  • غیرعادی بودن ترشحات واژن و تغییر حالت آن ها
  • سوزش ادرار در این افراد
  • درد و سوزش در واژن
  • درد واژن در هنگام ادرار
  • مقاربت های جنسی دردناک برای افراد مبتلا
  • لکه بینی های گاه گام و ایجاد خونریزی در برخی از مواقع

 

دلایل ایجاد عفونت واژن

در متن بالا انواع عفونت واژینال را شرح داده و بیان کردیم که هر کدام از این عفونت ها بنا به دلایل خاصی در واژن ایجاد می شوند، حال می خواهیم بدانیم که چه زمانی میکروارگانیسم ها، قادر به ایجاد عفونت در واژن هستند، از شرایط  و دلایل ایجاد عفونت واژینال می توان به موارد زیر اشاره داشت:

عفونت باکتریایی

در عفونت واژینالی که از نوع باکتریایی است، رشد باکتری های مفیدی که به طور طبیعی در ناحیه واژن وجود دارند، به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند و باکتری های مضر جایگزین آنها می شوند که با رشد و گسترش در واژن باعث عفونت این ناحیه شده و ترشحات بدبویی را ایجاد می کنند.

عفونت قارچی

قارچ کاندیدا، یکی دیگر از عوامل عفونت در ناحیه واژن است، این قارچ در بیماری برفک دهان نیز نقش اصلی را دارد.

عفونت تک یاخته

تک یاخته هایی مانند انگل ها که باعث ایجاد عفونت می شوند، به طور معمول از طریق رابطه های جنسی منتقل می شوند و افراد را آلوده می کنند.

راه های انتقال عفونت واژینال با منشا تک یاخته عبارت است از :

  1. برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده
  2. انتقال از مکان های آلوده مثل توالت های عمومی و استخر ها
  3. استفاده از وسایل بهداشتی به طور مشترک مانند حوله

تغییر هورمون

تغییر در سطح ترشح هورمون استروژن در بدن افراد نیز ممکن است منجر به ایجاد این بیماری شود. این اتفاق به طور معمول در دوره های خاصی از زندگی زنان مانند: دوران یائسگی  ، حاملگی یا شیردهی رخ می دهد که سطح ترشح هورمون استروژن کاهش پیدا می کند.

در این زمان واژن دچار خشکی می شود که التهاب واژن و آتروفی از علائم شایع آن می باشد. برخی از زنان ، دچار عفونت واژن در دوران بارداری  می شوند که شایع ترین عامل آن، کاهش سطح استروژن می باشد.

حساسیت 

از دلایل دیگری که بررسی آن در زمینه ایجاد عفونت واژینال، ضروری است، حساسیت به برخی از مواد شوینده ای است که افراد استفاده می کنند.

دلایل عفونت واژن مکرر

برای جلوگیری از بروز مجدد عفونت واژینال بهتر است با دلایل عفونت واژن مکرر آشنا شوید تا ضمن قطع چرخه مجدد بیماری بتوانید زندگی آسوده ای داشته باشید. علت طولانی شدن عفونت واژن می تواند مرطوب نگه داشتن مداوم ناحیه تناسلی و استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها باشد.

در بدن سیستمی با عنوان تعادل میکروارگانیسمی وجود دارد. یعنی همیشه در تمام قسمت های بدن مانند پوست ، روده ها ، واژن و … میکروب های مضرر و مفید در رقابت برای حذف همدیگر هستند. هنگامی که شما از آنتی بیوتیک ها به مقدار زیاد یا به صورت خود درمانی استفاده می کنید زمینه رشد قارچ ها را فراهم می کنید. قارچ ها همیشه در محیط مرطوب رشد می کنند. لذا جهت جلوگیری از عفونت واژن هر نوع دارو را باید با مشورت با متخصص استفاده کنید.

تشخیص عفونت واژن یا واژینال با معاینه ، آزمایش ادرار ، خون ، سونوگرافی

تشخیص بیماری عفونت واژن

چگونه و از کجا بفهمم عفونت واژن یا رحم دارم ؟ این پرسش اغلب بانوان در مواجه با اولین نشانه عفونت واژن یعنی خارش می باشد. علائم واضح است که افراد با مشاهده یک یا اکثر این علائم می توانند به بیماری خود پی ببرند و نسبت به درمان آن اقدام کنند. مراجعه به متخصص زنان و زایمان در این زمینه به شما کمک می کند، زیرا با تشخیص درست نوع عفونت، داروی موثر برای درمان آن را تجویز کرده و راه حل های درست را برای مراجعین خود شرح می دهد.

اگر علائم عفونت واژینال را در خود مشاهده کردید، از مصرف داروهای آزاد و خود درمانی پرهیز نمایید، زیرا ممکن است در اثر استفاده از داروهای بی ربط، دچار مشکلات جدی شوید . متخصص زنان، علاوه بر معاینه فیزیکی، با استفاده از انجام آزمایشات واژن، علت بیماری را به طور دقیق تشخیص داده و داروهای متناسب با  شرایط به وجود آمده در فرد را برای او تجویز می نماید.

استفاده از خدمات تزریقات در منزل برای انجام مناسب تزریق سرم در منزل بسیار موثر است که برای این مسئله می توانید با شماره های ثبت شده تماس بگیرید.

پیشگیری از عفونت واژینال

توجه و رعایت یک سری از نکات در جلوگیری از بیماری عفونت واژینال بسیار پر اهمیت است، که این نکات عبارتند از:

  • توجه به بهداشت ناحیه واژن به ویژه در دوران قاعدگی
  • استفاده از کاندوم هنگام مقاربت جنسی
  • استفاده از لباس زیر نخی و تمیز
  • پرهیز از پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان
  • عدم استفاده از شوینده های عطری و شیمیایی

 

عوارض ایجاد شده در اثر عفونت واژن

عفونت واژن در صورتی که به موقع درمان شود، به راحتی برطرف شده و هیچ عارضه ای را به دنبال نخواهد داشت ولی در صورت عدم درمان ،  عوارض بسیار زیانباری برای فرد از گسترش عفونت واژینال قابل تصور است. اما همه این عوامل را می توان به راحتی پیشگیری نمود. از جمله عوارض عفونت واژن عبارتند از:

بیماری HIV

این بیماری که امروزه گریبانگیر بسیاری از افراد جامعه است، ممکن است در اثر عفونت های واژن نیز ایجاد شود.

التهاب لگن

یکی دیگر از عوارض عفونت های واژن است که سلامتی این افراد را تهدید می کند.

نازایی

این عارضه در خانم ها نیز ممکن است در اثر عدم درمان عفونت های واژن رخ دهد.

سقط جنین

عفونت های شدید واژن در دوران حاملگی، ممکن است منجر به سقط جنین شوند. در صورت نیاز خدمات نوار قلب در منزل را برای بررسی حال جنین درخواست کنید.

درمان خانگی عفونت واژن _ درمان عفونت واژینال در طب سنتی

درمان عفونت واژن

درمان های مختفلی برای عفونت واژن وجود دارد.

  1. درمان گیاهی
  2. درمان دارویی
  3. درمان خانگی

 

درمان گیاهی عفونت واژینال

درمان گیاهی عفونت واژن در طب سنتی با انواع دمنوش ها دنبال می شود. اگر ترشحات بیش از حد و رو به افزایش باشند، به دلیل احتمال سوء مزاج کلی؛ تغییر سبک زندگی در اولویت درمان گیاهی قرار می گیرد. بدین منظور دستورات غذایی و دارویی خاصی جهت پاکسازی کل بدن توسط متخصص داخلی در منزل تجویز می شود. روش های زیر در درمان گیاهی عفونت واژینال کمک کننده هستند:

  • استفاده از دم نوش پونه با عسل
  • مصرف دم نوش آویشن همراه عسل
  • دم نوش نعناع با عسل
  • شستشوی واژن با مخلوط عسل وآب ولرم
  • شست و شوی واژن با محلول سرکه و آب
  • نشستن به مدت15-20 دقیقه در لگن حاوی محلول سرکه و آب

 

درمان خانگی عفونت واژن

درمان خانگی عفونت واژن به قطع چرخه بازگشت عامل بیماری کمک می کند . با افزایش آگاهی بانوان شاهد کمتر شدن این بیماری در بین زنان خواهیم بود. درمان خانگی برحسب نوع عفونت متفاوت خواهد بود.

درمان های خانگی روی عفونت هایی با منشا قارچی بیشتر اثر گذارند. اگر این بیماری را برای اولین بار در زندگی خود تجربه می کنید بهتر است برای تشیخص نوع آن و انتخاب درمان خانگی متناسب با آن از خدمات متخصص عفونی در منزل استفاده کنید. از رایج ترین شیوه های درمان خانگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماست

ماست با داشتن باکتری های مفید، باعث بازگشت تعادل میکروبی بدن به حالت قبل از گشترس عفونت می شود. خوردن روزانه دو پیاله ماست توصیه می شود حتی می توانید تا ازبین رفتن علائم عفونت ،روزی دو بار ماست را روی یه دستمال تمیز بمالید و روی موضع بگذارید.

اسید بوریک

در درمان خانگی عفونت واژن می توان از اسید بوریک که یک ضدعفونی کننده قوی است به صورت شیاف واژینال استفاده کرد. اسید بوریک به دلیل سمیت در دوز های بالا ممکن است به کلیه ها صدمه وارد کند یا نارسانی حاد سیستم گردش خون را به دنبال داشته باشد که نهایتا منجر به مرگ انسان شود. هرگاه این دارو را به طور اتفاقی بیش از مقدار نیاز مصرف کردید می توانید از آمبولانس خصوصی جهت مراجعه به بیمارستان استفاده کنید. در صورت وقوع شرایط زیر از استعمال اسید بوریک خودداری کنید:

  • در هنگام بارداری
  • داشتن پوست حساس
  • آلرژی
  • شکستن پوسته سخت شیاف

مرکز شبانه روزی کیان خدمات پزشکی از قبیل گواهی فوت در منزل را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

روغن مرزنگوش

وجود مقادیر زیاد تیمول و کارواکرول در داخل روغن مزرنگوش (پونه کوهی) باعث ازبین رفتن قارچ ها به ویژه کاندیدا آلبیکانس می شود. 3-5 قطره از این روغن را با یک قاشق غذاخوری از روغن هایی مثل روغن بادام شیرین یا زیتون ترکیب کنید و روی موضع قرار دهید. 

از مصرف روغن مرزنگوش به صورت خالص روی موضع جدا خودداری کنید. روغن مرزنگوش خاصیت رقیق کنندگی خون را دارد لذا در استفاده از آن در شرایط زیر احتیاط کنید:

مصرف داروهای رقیق کننده هم زمان

داشتن کمبود ویتامین k

داشتن بیماری لختگی خون

روغن نارگیل

از جمله موادی که در درمان خانگی عفونت واژن کاربرد دارد، روغن نارگیل است. سعی کنید آن را به صورت ارگانیک تهیه کنید و روی موضع بمالید.

درمان دارویی عفونت واژن ، بهترین و موثرترین قرص ، پماد برای عفونت واژینال

درمان دارویی عفونت واژن

در اینجا به درمان دارویی  عفونت واژن توسط پزشک اشاره می کنیم. احتمال اثر داروهایی که به صورت داخل واژن مصرف می شوند 80 درصد است. داروهای ضد قارچ قوی با نام های آزول شناخته می شوند. قرص مترونیدازول یا پماد کلوتریمازول دو نمونه داروی ضد قارچ قوی هستند که برای عفونت واژن یا واژینال تجویز می شوند.

موسسه شبانه روزی کیان خدمات گسترده ای را در زمینه پزشکی مثل ویزیت انواع متخصص، یا در زمینه خدمات پرستاری مانند پرستار سالمند در منزل ، و یا حتی در زمینه ارسال تجهیزات مثل: نوار مغز در منزل ، تست خواب در منزل، رادیولوژی در منزل ارائه می دهد.