غرب تهران

02188590855

شمال و شرق تهران

02122096805

جهت اعزام زیر ۴۵ دقیقه پرستار و پزشک تماس بگیرید

سایر مناطق تهران

موسسه پزشکی و پرستاری کیان آرامش و سلامتی را ارمغان می‌آورد.

موسسه کیان

ساکشن ریه و حلق بیمار چیست؟

یکی از مشکلاتی که اغلب خانواده پس از ترخیص بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی با آن مواجه هستند، مراقبت از آنها در منزل است. بیمارانی که مشکلات تنفسی دارند یا از لوله تراکئوستومی استفاده می­ کنند نیازمند ساکشن بیمار در منزل هستند. ساکشن در منزل کمی دشوار است و ممکن است اعضای خانواده از عهده آن برنیایند. به همین منظور اغلب مراکز ارائه دهنده خدمات پرستاری علاوه بر تزریق سرم و تزریقات در منزل، خدماتی مانند ساکشن/، پانسمان زخم و مراقبت از بیمار را انجام می ­دهند.

ساکشن ریه و حلق بیمار

 

منظور از ساکشن حلق و ریه بیمار چیست؟

اگر خواستار دانستن پاسخ این پرسش که منظور از ساکشن ریه و حلق چیست؟ هستید ما با همراه شوید. فرایند خروج ترشحات و مخاط اضافی بینی، گلو، نای و دهان ساکشن نامیده می ­شود. این عمل با دستگاهی به همین نام انجام می­ شود. در اثر تجمع خلط در حفره بینی، دهان، حلق، و نای در بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی، راه ­های تنفسی مسدود شده و نفس کشیدن برای این افراد دشوار می­ شود.

علاوه بر این، در افرادی که بنا به هر دلیلی امکان خروج خلط از راه سرفه و تنفس وجود دارد، نیز فرایند تنفس با مشکل مواجه خواهد شد. ساکشن بیمار در هر دو این حالت­ ها ضروری است.

علت ساکشن چیست ؟

علت و هدف از انجام ساکشن می تواند کمک به خروج مواد زائد مثل خون ، ترشحات استفراغی و مخاط از راه هوایی در افراد ناتوان از سرفه باشد. همچنین در بیمارانی که سطح پایینی از هوشیاری دارند علت ساکشن : حفظ رطوبت در ناحیه تنفسی ، سلامت دهان و خارج کردن ترشحات از دستگاه تنفسی به ویژه ریه و حلق می باشد. بیماری هایی مثل کرونا دلتا نیازمند ساکشن ریه هستند.

چه افرادی نیازمند ساکشن حلق و ریه هستند؟

افراد نیازمند ساکشن حلق و ریه عمدتا زنان ، مردان ، سالمندان ، کودکان و نوزادان مبتلا به بیماری های تنفسی یا افراد دارای سطح هوشیاری پایین هستند. همانطور که اشاره کردیم افرادی که به علت تجمع خلط در مسیرهای تنفسی با مشکل در مسیر ورود هوا به ریه مواجه هستند باید برایشان ساکشن انجام شود. در این موارد، ساکشن بیمار، روزانه در سه یا چهار نوبت انجام خواهد شد.

برای انجام این عمل باید از افرادی متخصص استفاده شود. این افراد باید تفاوت بین ساکشن کافی و ناکافی را بدانند. ساکشن ناکافی سبب می­ شود مقداری از خلط در مجاری تنفسی باقی بماند. باقیمانده خلط موجب بروز عفونت­ های تنفسی و ریوی و وخامت حال بیمار می ­شود.

به یاد داشته باشید که برای خروج خلط از مجرا های تنفسی نمی­ توان از ساکشن افراطی یا بیش از حد استفاده کرد.

زیرا شدت بالای ساکشن می­ تواند میزان تولید خلط را افزایش دهد. این امر نیز به نوبه خود موجب انسداد بیشتر مجاری تنفسی و افزایش مشکلات تنفسی در بیماران می­ شود. در موارد زیر می­ توان از ساکشن بیمار استفاده کرد:

  • افزایش شدت سرفه­ های بیمار
  • تنفس بیمار سخت شده یا صدای نفس­ های او بسیار تند است.
  • در حین تنفس بیمار صدایی مانند حالت غرغره می­ شنوید.
  • اگر بیمار مشکوک به حالت آسپیراسیون باشد. (احتمال ورود آب یا مواد غذایی به جای حلق به ریه بیمار وجود دارد).

انواع ساکشن ریه و حلق ، ساکشن در کودکان ، نوزادان ، مردان ، زنان ، سالمندان

انواع ساکشن حلق و ریه

شناخت انواع ساکشن در انتخاب روش مناسب تر و آمادگی بهتر کمک کننده است. به طوره عمده چهار روش برای ساکشن ریه و حلق بیماران وجود دارد. به شرح کاملی از انواع ساکشن حلق و ریه توجه کنید :

ساکشن بینی

در افرادی که میزان خلط بینی زیاد است یا ترشحات در بینی بیمار جمع شده­ اند از این روش استفاده می­ شود. در این نوع ساکشن، کانتر (لوله­ای بسیار باریک و نازک) به داخل بینی وارد می­ شود. با استفاده از ساکشن ، ترشحات راه هوایی بخصوص بینی تخلیه می­ شود.

ساکشن دهانی

در بیمارانی که نمی­ توانند از طریق سرفه، خلط را تخلیه کنند از ساکشن دهانی استفاده می­ شود. در روش ساکشن ریه از دهان از یک لوله لاستیکی سفت استفاده می­ شود. این لوله دارای دسته­ایی است که قابلیت مکش ترشحات و خلط ­ها را دارد.

ساکشن نازوفارنکس و حنجره

در این روش، کانتری بسیار نازک، شفاف و منعطف از طریق بینی یا دهان وارد پشت حلق و گلوی بیمار می­ شود. در بیمارانی که با تجمع خلط در ناحیه پشت حلق مواجه ایم و بیمار توانایی بلعیدن و دفع این ترشحات را ندارد می­ توان از ساکشن نازوفارنکس استفاده کرد.

ساکشن عمیق

در این نوع ساکشن می ­توان خلط و ترشحات راه هوایی را از عمیق­ ترین نواحی دستگاه تنفس خارج کرد. این روش با استفاده از لوله تراکئوستومی انجام می­ شود. با لوله تراکئوستومی می ­توان ترشحات موجود در ناحیه کارنیا را خارج کرد. در شرایط اضطراری که بیمار به شدت احساس خفگی می­ کند حتما باید از ساکشن عمیق استفاده نمود.

جهت جلوگیری از صادر شدن گواهی فوت در منزل در اثر بیماری های تنفسی رعایت دستورالعمل های ایمنی تنفس را جدی بگیرید.

ساکشن ریه بیمار _ انجام ساکشن با کادر درمان حرفه ای

راهنمای ساکشن ریه و حلق بیمار 

دقت در استفاده از تجهیزات به دریافت بهترین نتیجه ختم خواهد شد. نحوه استفاده از ساکشن دستی یا کار با دستگاه مدرن بیمارستان ؛ در گام اول نیازمند رعایت نکات زیر می باشد :

  • در اولین گام باید آرامش خودرا حفظ کنید و از بیمار بخواهید تا از روش­های طبیعی مانند سرفه برای خروج ترشحات تنفسی استفاده کند.
  • در اغلب موارد، بهتر است آموزشهای لازم برای انجام ساکشن توسط خود بیمار به او داده شود.
  • همه بیماران نیازمند به ساکشن به اکسیژن درمانی نیاز ندارند. اما در صورتی که اکسیژناسیون برای بیمار حیاتی است باید حتما این مورد در پرونده پزشکی ذکر شود. تا هیچ مشکلی در حین ساکشن بیمار ایجاد نشود.
  • در حین انجام ساکشن باید حتما از دستکش تمیز استفاده کنید. و قبل از انجام آن حتما دست­ها را با صابون بشویید.
  • توجه داشته باشید که قسمت نوک تیز لوله کانتر باید با استفاده از آب مقطر یا آب جوشیده شده شسته شوند.
  • برای جلوگیری از رشد میکروب­ ها و باکتری بر سطح خارجی دستگاه ساکشن، باید برای تمیز کردن آن از الکل یا پراکسید هیدروژن استفاده شود.
  • می ­توان از لوله های ساکشن بیش از یک مرتبه استفاده کرد. اما به یاد داشته باشید که هر لوله باید 24 ساعت پس از مصرف دور انداخته شود.
  • می­ توانید قبل از ساکشن بیمار از دستگاه بخور یا حتی ماساژ قفسه سینه استفاده کنید.
  • برای اتصال بیمار به دستگاه ساکشن بهتر است او را در وضعیت نیمه نشسته قرار دهید و دستگاه را روی دور متوسط تنظیم کنید.

عوارض ساکشن

هیچ گونه منع مصرفی برای انجام ساکشن ریه و حلق وجود ندارد. نیاز های بیمار اولویت انجام ساکشن را تعیین می کنند. ساکشن با عوارض و خطراتی همراه خواهد بود. پزشک سابقه بیمارانی همچون بیماران برادی کاردی، هیپوکسی و…. را مد نظر قرار می دهد و اقدامات احتیاطی را انجام خواهد داد.

در نهایت اگر منافع انجام ساکشن از خطرات آن بیشتر باشد، ساکشن تجویز می شود. اگر فرد مورد نظر سالمند باشد، فرد آموزش دیده ی خاصی تحت عنوان پرستار سالمند در منزل یاریگر خوبی به شمار می آید.

 

تجهیزات ساکشن

در هنگام ساکشن جندین مورد هست که باید مورد توجه قرار گیرد. در ابتدا ایمنی تجهیزات، استریل بودن آن ها، مهارت پرسنل اعزامی مطرح است بدین منظور وسایل تجهیزات حفاظت فردی از قبیل: ماسک، عینک، روپوش و دستکش استریل باید همیشه مورد استفاده کارشناس قرار گیرد.

تجهیزات ساکشن شامل: منبع خلا، منبع اکسیژن، تنظیم کننده کالیبره شده، نرمال سالین، گوشی پزشکی و… همیشه ایمن، استریل و آماده هستند. دستگاه های مورد استفاده عبارتند از:

  • دستگاه مانیتور CO2 جزر و مدی
  • دستگاه مانیتورینگ SPO2
  • مانیتور قلبی تنفسی

در جهت جلوگیری از وارد شدن آسیب و صدمه به تجهیزات ساکشن که می تواند ناشی از جابه جایی باشد، باید نکاتی مانند استفاده از کاتتر های مناسب، لوله های کالیبر مناسب و… قبل از انجام ساکشن لحاظ شود. از روان کننده استریل، در ساکشن بینی استفاده می شود.

جهت انجام ساکشن، پرسنل اعزامی باید مهارت و تبحر خاصی در شناخت راه هوایی و آناتومی بدن انسان داشته باشند. همچنین آنان باید دانش علمی بالا در زمینه: وسایل کمک تنفسی، تهویه مناسب کیسه و ماسک، شناخت کامل دستگاه ها داشته باشند. این امر موجب تسهیل و بهبود عمل ساکشن می شود.

انجام ساکشن با کمترین عوارض

موسسه شبانه روزی کیان آماده ارائه بهترین و بی نقص ترین خدمات پرستاری در منزل مربوط به امور ساکشن می باشد. شما می توانید این خدمات که شامل : اجاره تجهیزات ساکشن ، به کارگیری بهترین و مجرب ترین پرستاران ، مشاوره های علمی مدرن در باب استفاده از تجهیزات و شناخت روش های درمان بیماری های ریه و… هستند را با این مرکز امتحان کنید. همچنین موسسه خدمات پزشکی کیان خدماتی مانند متخصص ریه در منزل را ارائه می دهد.