غرب تهران

02188590855

شمال و شرق تهران

02122096805

جهت اعزام زیر ۴۵ دقیقه پرستار و پزشک تماس بگیرید

سایر مناطق تهران

موسسه پزشکی و پرستاری کیان آرامش و سلامتی را ارمغان می‌آورد.

موسسه کیان

زخم معده، علائم زخم معده، درمان‌ سریع و خانگی

زخم معده از جمله بیماری هایی است که افراد زیادی درگیر آن شده اند این بیماری با وجود آزار هایی که برای بیمار دارد، قابل درمان است. از زمان کشف آن تاکنون عوامل زیادی را در بروز این بیماری در تحقیقات و آزمایشات متعدد پیدا کردند. ویزیت دکتر در منزل جنوب تهران به شما در درمان قطعی زخم معده کمک خواهد کرد.

اما با توجه به مطالعاتی که در طول این سالها شده است فقط دو عامل را در بروز بیماری موثر می دانند و سایر عوامل در شدت بیماری تاثیر گذار است. در این مقاله قصد داریم این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم علائم و عوامل به وجود آورنده آن را توضیح دهیم و در نهایت نحوه درمان زخم معده در کودکان ، زنان ، مردان ، سالمندان و بانوان باردار را بازگو کنیم.

زخم معده ؛ علائم ، تشخیص ، علت ، درمان ، بهترین دارو

زخم معده چیست؟

شاید بخواهید بدانید که زخم معده چیست ؟ یکی از بیماری های شایع گوارشی است پیدایش آن با ایجاد زخم هایی در لایه مخاطی معده و روده باریک می باشد که بسیار دردناک است. غذا برای هضم شدن نیاز به اسید معده دارد لایه مخاطی در واقع بخش محافظت کننده معده در برابر اسیدهای گوارشی می باشد.

وقتی این لایه شروع به نازک شدن کند برخورد ترشحات گوارشی منجر به ایجاد زخم در معده می شود. اولین و شایع ترین علائم بیماری زخم معده، گوارشی درد بسیار زیاد در ناحیه بالای شکم می باشد. زخم هایی که در ابتدای روده باریک ایجاد می شود به زخم اثنی عشر یا دوازدهه معروف است. این بیماری قابلیت درمان شدن دارد به شرطی که عامل به وجود آورنده آن، درست تشخیص داده شود.

علت به وجود آمدن زخم معده چیست؟

دلایل زخم معده را می توان به چندین دسته خیلی مهم تقسیم کرد که در به وجود آمدن علائم آن نقش موثری دارند. از جمله :

هلیکوباکتر مهمترین عامل بروز زخم معده است.

  1. عفونی شدن معده با باکتری هلیکوباکتر پیلوری

باکتری هلیکوباکتر پیلوری معمولا از طریق آب و غذای آلوده وارد بدن شده و در معده، در لایه مخاطی استقرار می یابد و صدمه رساندن به غشای مخاطی را آغاز می کند در نتیجه این لایه آسیب پذیر شده و در برابر ترشحات اسیدی معده مقاومت خود را از دست می دهد و این شروع پیدایش زخم در معده است.

  1. استفاده از داروهای ضد التهابی در مدت زمان طولانی

مصرف بی رویه داروهای ضد التهاب نیز باعث ایجاد اختلال و بروز زخم در معده می شود البته عوامل دیگر نظیر استرس، مصرف سیگار نیز در تشدید آن اثر دارد.

  1. ابتلا به سندروم زولینگر-الیسون

ابتلا به این بیماری منجر به افزایش تولید اسید در بدن می شود و نتیجه آن بروز زخم های معده و روده می باشد. این مورد بسیار نادر است و در افراد بسیار کمی اتفاق می افتد.

علائم زخم معده در کودکان ، نوجوانان ، بارداری

علائم زخم معده چیست؟

گفتیم که شایع ترین نشانه بروز این بیماری درد های قسمت بالایی شکم است و در زمانی که معده خالی باشد تشدید می یابد و گاهی به قفسه سینه و ناف را نیز درگیر می کند اما سایر علائم زخم معده در کودکان ، نوجوانان و زنان در بارداری شامل موارد زیر است:

  • کم شدن وزن
  • کم خوری به علت درد زیاد
  • ریفلاکس
  • نفخ شدید شکم
  • سوزش سر دل
  • مدفوع تیره
  • کم خونی
  • حالت تهوع
  • استفراغ همراه با خون
  • سوزش قفسه سینه
  • کاهش درد با خوردن آنتی اسید
  • خستگی و رنگ پریدگی
خدمات نمونه گیری در منزل کرج آماده انجام کلیه آزمایشات برای تشخیص انواع بیماری ها توسط پرستاران مجرب به صورت 24 ساعته و شبانه روزی می باشد.

مهمترین نشانه های زخم معده

در میان نشانه های زخم معده که نام بردیم 5 علامت بیشتر از سایرین اهمیت دارد که شامل موارد زیر است:

  • درد سر معده
  • مدفوع تیره رنگ
  • رفلاکس معده که منجر به سوزش سر دل می شود.
  • حالت تهوع و یا استفراغ خونی
  • درد قفسه سینه و کم درد

روند تشخیص این بیماری گوارشی به چه شکل است؟

تشخیص بیماری زخم معده در همه گروه های سنی اعم از کودکان ، نوجوانان ، زنان ، مردان و بانوان در بارداری به میزان شدت و علائم آن مربوط است. اغلب طبیبان در بررسی آن سابقه فرد، مدت زمان بروز علائم ، داروهایی که مصرف شده را در نظر می گیرد. پزشک برای اینکه مطمئن شود زخم ها بر اثر وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری هست یا نه ممکن است یکی از آزمایش های خون، ادرار و یا تنفس را تجویز کند.

در صورت نیاز کلیک کنید: انجام آزمایش در منزل به صورت 24 ساعته با پرستاران مجرب بیمارستانی

روش هایی دیگری وجود دارد که به تشخیص زخم در معده کمک می کند از جمله:

آندوسکوپی ( EGD )

یکی از بهترین روش های تشخیص زخم های گوارشی استفاده از آندوسکوپی می باشد در این روش ابتدا لوله باریکی را وارد دهان می کند و تا قسمت روده باریک پیش می برند و از طریق اشعه ها درون معده و روده را بررسی می کنند.

تشخیص پرستاری زخم معده در کودکان در خانه

بیوپسی آندوسکوپی

قسمتی از بافت معده را برداشته و به آزمایشگاه می برند تا وجود زخم در معده را تشخیص دهند.

بلع باریم

باریم مایعی سفید رنگ است که به بیمار می دهند تا ببلعد این مایع قسمت فوقانی معده و روده را پوشانده و به پزشک کمک می کند تا به وسیله اشعه ایکس معده و روده بیمار را ارزیابی کند. استفاده از اشعه ایکس را می توانید با رادیولوژی امتحان کنید.

در صورت تمایل کلیک کنید: ارسال شبانه روزی و حضور رادیولوژیست ماهر برای انجام رادیولوژی در منزل 

عوارض عدم درمان زخم معده

درمان نکردن زخم معده، می تواند منجر به عوارضی مانند موارد زیر شود:

خونریزی داخلی معده :

گاهی خونریزی معده ناشی از زخم معده ،آرام است که موجب کم خونی انسان می شود اما گاهی عوارض عدم درمان، شدید است که منجر به خونریزی شدید می شود که نیاز به بستری شدن در بیمارستان و تزریق خون وجود دارد.حتی ممکن است استفراغ خونی یا مدفوع سیاه یا خونی مشاهده شود. استفاده از آمبولانس خصوصی برای انتقال بیمار به بیمارستان از بهترین اقداماتی است که برای آسایش بیمار صورت می گیرد.

اعزام آمبولانس خصوصی توسط موسسه کیان ارائه می شود.

ایجاد سوراخ در معده یا روده:

زخم معده ممکن است موجب سوراخ در دیواره معده یا روده کوچک شود و انسان در معرض خطر جدی عفونت در حفره شکمی (پریتونیت) قرار گیرد. ایجاد سوراخ در معده یا روده یکی از عوارض بی توجهی و عدم درمان زخم معده است.

انسداد معده:

یکی دیگر از عوارض عدم درمان زخم معده مسدود شدن مسیر عبور غذا در دستگاه گوارش است. این باعث احساس سیری کاذب می شود. در نتیجه کاهش وزن را به دنبال دارد. همچنین مسدودشدن این مسیر ناشی از زخم معده و التهاب، ممکن است سبب استفراغ شود.

سرطان معده :

طبق تحقیقات، احتمال سرطان معده در افراده آلوده به هلیکو باکتر پیلوری بیشتر است. پیشگیری ها را برای جلوگیری از صدور گواهی فوت در خانه بر اثر سرطان معده جدی بگیرید.

برای پیشگیری از زخم معده چه باید کرد

راه های پیشگیری از زخم معده را می توانید در دستورالعمل های زیر جست و جو کنید. به کارگیری این اقدامات برای جلوگیری ، احتمال ابتلای شما به بیماری های دستگاه گوارشی به ویژه زخم و ورم معده را به شدت کاهش می دهد. شاید بتوان گفت : اهمیت به تغذیه ؛ هم پیشگیری است هم درمان مادام العمر ! این روش ها عبارتند از:

  • مصرف سیگار را کاهش دهید یا اگر سیگاری نیستید از محیط های آلوده به دود دخانیات دوری کنید.
  • استرس را از خود دور کنید. استرس ممکن است به معده درد عصبی منجر شود.
  • آرام باشید می توانید از ادعیه خوانی، یوگا و روان درمانی استفاده کنید.
  • مصرف گوجه ، نوشابه ، قهوه و شکلات را کنار بگذارید.
  • مسکن های دارای اسامی بروفن و آسپرین را مصرف نکنید.
  • نگذارید معده تان به مدت زیاد خالی بماند. غذاهای سبک و کم حجم را در دفعات زیاد بخورید.
  • غذاهای پر ادویه مثل فلفل دار را از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  • قبل از خواب ، چیزی بخورید.
  • از خوردن غذاهای سرخ کرده صرف نظر کنید.
  • شیر باعث افزایش اسید معده شده و زخم را شدت می بخشد لذا با احتیاط مصرف کنید.
  •  

از بروز علائم تا درمان قطعی زخم معده ، بهترین پزشکان و دارو ها

درمان قطعی زخم معده چیست؟

درمان ها را تحت نظر متخصص دنبال کنید بدین منظور می توانید از طریق اعزام پزشک متخصص به منزل اقدام کنید. در درمان قطعی زخم معده میزان سابقه فرد مبتلا، میزان شدت بیماری و غیره همچنین تجویز دارو های مختلف توسط پزشک نیز در روند بهبودی بسیار تاثیر گذار است. اما نکته ای که در درمان قطعی زخم معده مهم است کنترل رژیم غذایی و انجام کارهایی که به درمان کمک می کند. ( عدم استعمال سیگار، کنترل استرس و…)

درمان زخم یا ورم معده به چه صورت است؟

معمولا پزشک برای درمان زخم معده از داروها و کپسول های مختلفی استفاده می کند که هر کدام برای هر فرد و شدت بیماری آن متفاوت است به طور کلی این داروها باید تا زمان بهبودی کامل مصرف شود و در کنار آن پرهیزات غذایی را نیز رعایت کند. اگر داروهای که پزشک برای شما تجویز نموده است از نوع تزریقی است با تزریقات در خانه می توانید آنها را دریافت کنید.

داروهای موثر برای درمان زخم معده

درد معده را می توان از بدترین انواع دردها دانست طوری که فرد حاضر است در همان لحظه، چندین داروی مسکن مصرف کند اما دیگر دردی را حس نکند. احتیاط کنید این موجب شدیدتر شدن آسیب و زخم معده خواهد شد. ضمن اینکه مسمومیت دارویی با اثر بر کبد و کلیه ها دور از انتظار نیست. داروهای موثر را در گروه های زیر جستجو کنید:

تجویز قرص برای زخم معده

مصرف قرص برای زخم معده از لحاظ طب بسیار مهم است زیرا عملا بیماری درمان نمی شود و یا به طور کامل درمان نمی شود از جمله قرص ها شامل:

  • داروهای مهار کننده پمپ پروتون (PPI )
  • آنتاگونیست های گیرنده H2 که مانع از ترشح زیاد اسید در معده می شود.
  • آنتی اسیدها
  • داروهای محافظت کننده از مخاط معده

بعد از مصرف داروها علائم زخم در معده از بین می رود و برای درمان قطعی باید پرهیزات غذایی ( مثل عدم مصرف نوشابه، قهوه، چای و…) را رعایت کند.

آنتی بیوتیک برای زخم معده

متخصص سعی می کند بهترین آنتی بیوتیک برای زخم معده را زمانی تجویز کند که بیماری در اثر وجود باکتری هلیکوباکتر پیلوری به وجود آمده باشد این داروها را تا زمان بهبودی کامل و از بین رفتن باکتری ها باید مصرف شود.

اگر به سایر درمان ها مثلا برای درمان مشکلات مغزی و عصبی احتیاج به نوار مغز دارید. برای دریافت نوار مغز در منزل با موسسه کیان همراه باشید.

درمان زخم معده چقدر طول میکشد؟

درمان زخم معده در صورتی که زخم تازه باشد و از بروز علائم اولیه مدت زیادی نگذشته باشد با تشخیص درست پزشک بین 2-3 ماه زمان می برد. چنانچه مدت زمان بیشتری از ایجاد علائم گذشته باشد مسلما دوره درمان نیز طولانی تر می شود. در طول درمان زخم معده، خوردن به موقع داروها و عدم قطع آن در دوره مصرف بسیار حائز اهمیت است.

درمان کم خونی ناشی از زخم معده ، درمان خانگی زخم معده

درمان خانگی زخم معده چیست؟

این بیماری گوارشی بسیار شایعی است اما خطر ناک نیست. مواد غذایی بسیار زیادی برای درمان خانگی زخم معده وجود دارد که می تواند در رفع آن موثر باشد. از مزیت های درمان خانگی زخم معده، عدم بروز عوارض جانبی است. همچنین اغلب این مواد به تقویت معده می پردازند بدین ترتیب بعد از درمان نیز بیماری عود نمی کند. بهترین زمان برای درمان خانگی زخم معده همزمانی آن با درمان های دارویی زیر نظر پزشک می باشد.

درمان خانگی زخم معده  یا شیمیایی یک درمان آنی و موقت محسوب می شود. برای درمان مادام العمر بیماری، باید نحوه تغذیه اصلاح و شرایط زندگی بهبود یابد. با توجه به قابل پیشگیری نبودن درد معده ،چندین اقدام برای کاهش بروز این درد ها وجود دارد:

  1. داشتن یک رژیم غذایی سالم (استفاده کمتر از سرخ کردنی ها، ادویه جات، سبزی های تند، یا رعایت تناسب اثرگذاری مواد غذایی به همدیگر، استفاده بیشتر از فیبرها)
  2. نوشیدن آب زیاد
  3. ورزش منظم
  4. خوردن وعده های غذایی کوچکتر
  5. زود دست کشیدن از غذا قبل از سیری کامل ، دیر رفتن سراغ غذا

پانسمان زخم در منزل برای بیمارانی که به این نوع از خدمات احتیاج دارند از طریق موسسه کیان در دسترس است.

بهترین غذا برای زخم معده چیست؟

بهترین غذا برای زخم معده غذاهای ارگانیک و طبیعی است همچنین غذاهایی که حاوی پروبیوتیک است استفاده از پروبیوتیک ها در زمانی که دکتر آنتی بیوتیک تجویز کرده بسیار لازم و ضروری است. چنانچه عامل بروز زخم در معده باکتریایی باشد بهترین غذا برای زخم معده باید حاوی آنتی اکسیدان باشد زیرا به تقویت سیستم دفاعی بدن می پردازد و بدن را در مقابل باکتری مقاوم می کند.

  • هنگام بیدار شدن از خواب، از مواد غذایی خشک (بیسکویت –نان خشک شده- خرما و…) استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از سوزش سر دل ،ناشی از زود دراز کشیدن بعد از صرف غذا ، حداقل 2 ساعت بعد از غذا خوردن ،از دراز کشیدن ممانعت کنید یا پای چپ را روی پای راست قرار دهید تا به خروج غذا از معده کمک شود.

تغذیه زخم معده ، رژیم غذایی مناسب و موثر برای درمان قطعی زخم معده در طب سنتی

برای زخم معده چی بخوریم؟

علاوه بر اینکه در طب سنتی برای درمان زخم های گوارشی دارو های گیاهی مختلفی موجود است و افراد با توجه به طبع بدن خود می توانند استفاده کنند. این دارو ها اگر به شکل صحیح و به اندازه مصرف شود هیچ عارضه ی را ایجاد نکرده و روند درمان بیماری را نیز کوتاه می کند. شیرین بیان درمان گیاهی خوبی است .

البته مجددا تاکید می کنم که در کنار روند درمان باید:

  • استرس را کنترل کنید.
  • از استعمال دخانیات بپرهیزید.

بهترین پرسش درباره زخم معده این است که چه نخوریم؟ مصرف بسیاری از مواد غذایی اثر سوءبر بیماری زخم معده دارد اگر زخم معده شما ناشی از ترشح اسید زیاد است :

از خوردن کافئین و ویتامین C(پرتقال ) خودداری کنید.

مصرف آسپرین و دارو های ضد التهابی را محدود کنید.

از مصرف غذاهایی تند و ادویه جات به شدت پرهیز کنید.

از خوردن الکل پرهیز کنید.

در صورت نیاز رادیولوژی و سونوگرافی برای عکسبرداری از اندام های داخلی برای تشخیص اثر رخم معده و روده توصیه می شود در این راستا می تواند؛ رادیولوژی در منزل کرج یا تهران صورت گیرد یا در مراکز بهداشتی انجام شود.

بهترین داروی زخم معده

بهترین داروی زخم معده اگر شیمیایی باشد به تشخیص دکتر بستگی دارد و اگر قرار است با داروی گیاهی درمان کنید مواردی که ذکر کردیم جزو بهترین ها هستند. اما به طور کلی تا زمانی که پرهیزات غذایی را کنار نگذارید و به مصرف الکل، نوشابه و استعمال سیگار ادامه دهید بهترین داروی زخم معده هم در درمان آن تاثیرگذار نخواهد بود.

موسسه خدمات پرستاری کیان  با کادری مجرب آماده ارائه خدمات مختلف پرستاری و پزشکی از جمله : انجام فیزیوتراپی در منزل و … به شما هموطنان عزیز می باشد‌. موسسه کیان با کمک کادر پزشکی متخصص، قادر است انواع خدمات درمانی مانند وصل سوند ادرار در منزل را برای شما فراهم کند.