غرب تهران

02188590855

شمال و شرق تهران

02122096805

جهت اعزام زیر ۴۵ دقیقه پرستار و پزشک تماس بگیرید

سایر مناطق تهران

موسسه پزشکی و پرستاری کیان آرامش و سلامتی را ارمغان می‌آورد.

موسسه کیان

توضیحاتی درباره غلظت خون

آیا شما درباره غلظت خون اطلاعات کافی دارید؟ اینکه غلظت خون چیست؟ غلظت خون یعنی افزایش مقدار هموگلوبین و هماتوکریت در خون. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث افزایش هموگلوبین و هماتوکریت و در نتیجه موجب غلیظ شدن خون  می شوند. ما در این محتوا می خواهیم با توضیحاتی درباره  غلظت خون  یا همان پلی سیتمی شما را با علائم و روش های درمان این بیماری آشنا کنیم. اگر به بیماری غلظت خون مبتلا هستید می توانید از ویزیت دکتر در منزل شمال تهران استفاده نمایید.

غلظت خون نرمال چند است ؟

در پاسخ به اینکه غلظت خون نرمال چند است ؟ باید گفت : میزان طبیعی هموگلوبین خون در زنان 36 -48 درصد می باشد در حالی که این عدد در مردان 42-56 درصد در نظر گرفته شده است.

منظور از غلظت خون چیست ؟

برای درک اینکه منظور از غلظت خون چیست ؟ توجه داشته باشید که هرگاه میزان هموگلوبین در آقایان از 56 درصد و در بانوان از 52 درصد فراتر برود می گوییم شخص دچار غلظت خون بالا شده است.

غلظت خون در کودکان ، بزرگسالان ، مردان ، زنان ، نوزادان ، سالمندان ، بانوان در بارداری

غلظت خون چیست؟

می دانید غلظت خون چیست ؟ نوعی بیماری است که موجب کند شدن حرکت خون در قلب و رگ ها می شود و باعث گرفتگی اندام های بدن مانند دست و پا شده و باعث بروز سکته مغزی می شود. تنها با انجام آزمایش خون می توان تشخیص داد که خون غلیظ شده است.

انواع غلظت خون

شناخت علت و انواع غلظت خون به درمان اساسی این بیماری کمک می کند. تعیین روش درمان به چگونگی بروز بیماری غلظت خون بر می گردد. تقسیم بندی انواع غلظت خون بر مبنای علت بروز آن عبارتند از:  

 غلظت خون اولیه چیست؟

این بیماری به دلیل بالا رفتن فعالیت مغز و استخوان به وجود می آید. همچنین در بعضی مواقع تعداد گلبول های سفید و پلاکت های خون نیز افزایش می یابد.

در برخی موارد به دلیل تغییر ژنتیکی بر روی یک کروموزوم ایجاد می شود و موجب بروز مشکل می گردد. از علائم غلظت خون اولیه می توان به سرگیجه، سردرد و بزرگ شدن کبد و طحال اشاره کرد. در برخی افراد مشکل فشار خون بالا و ایجاد لخته خونی هم به وجود می آید.

 غلظت خون ثانویه چیست؟

غلظت خون ثانویه بیشتر به خاطر استفاده از سیگار و قلیان ایجاد می شود. زندگی در شهرهای دارای هوای آلوده و زندگی در ارتفاعات می تواند، باعث بروز این مشکل شود.

این بیماری به دلیل کمبود اکسیژن در خون ایجاد می شود. علت ایجاد پلی سیتمی ثانویه ممکن است به خاطر وجود بیماری های زمینه ای مانند بیماری های مزمن ریوی، سرطان کبد، مشکلات خونی، هموگلوبین مادر زادی، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هم باشد. بیماران برای درمان، باید علت ایجاد کننده بیماری را از بین ببرند. کسی که سیگار و قلیان استفاده می کند، باید مصرف آنها را قطع کند. کسی که در شهری با هوای آلوده زندگی می کند، باید محل زندگی خود را تغییر دهد و به شهر خوش آب و هوا، نقل مکان کند.

انجام تزریقات در منزل غرب تهران شما را از مواجهه بیشتر با هوای آلوده در امان نگه می دارد.

درمان غلظت خون با حجامت ، فصد خون ، زالو درمانی ، دارویی

پایین آوردن غلظت خون

یکی از بهترین و در دسترس ترین راه های پایین آوردن غلظت خون مصرف مایعات می باشد. انجام حجامت و فصد خون از قدیم برای درمان این مشکل توصیه می شد.

با توصیه پزشک می توان از داروی آسپرین برای پایین آوردن غلظت خون استفاده کرد. در مواقعی که فرد بالای 70 سال سن دارد و پلاکت خون فرد بالای 5/1 میلیون است، برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی و عروقی به دستور پزشک می توان از داروی هیدروکسی اوره استفاده کرد تا لخته خونی ایجاد نشود. تزریقات بانوان در منزل  به عنوان یک راه حل برای دریافت داروهای تزریقی محسوب می شود.

 علائم غلظت خون

با مشاهده علائم غلظت خون به پزشک مراجعه کنید یا خدمات ویزیت پزشک در منزل را به کار گیرید. این بیماری ممکن است تا چندین سال بدون علامت باشد، زمانی هم که علائم اولیه شروع می شود خیلی خفیف است و شما متوجه نمی شوید که مبتلا به پلی سیتمی شده اید. تنها با انجام آزمایش خون متوجه بیماری خواهید شد.

علائم غلظت خون در همه گروه ها اعم از : نوزادان ، کودکان ، نوجوانان ، بزرگسالان ، مردان ، زنان ، سالمندان و بانوان در بارداری شامل موارد زیر می باشد:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • اختلالات بینایی
  • احساس ضعف و خستگی
  • در برخی مواقع بر افروختگی صورت، ناحیه گردن و قفسه سینه
  • موثر در افزایش فشار خون

علائم غلظت خون بالا  کدامند؟

  • ضعف و بی حالی شدید
  • سر درد های شدید
  • اختلال در بینایی
  • خارش پوستی بعد از حمام رفتن
  • ورید های برجسته در چشم ها
  • بزرگ شدن کبد و طحال
  • ایجاد زخم معده
  • ایجاد درد های استخوانی
  • نقرس از علائم غلظت خون بالا می باشد.
  • ایجاد سنگ کلیه. تشخیص سنگ کلیه با سونوگرافی در منزل امکان پذیر است.

موسسه کیان را برای خرید واکسن گارداسیل در کرج انتخاب نمایید.غلظت خون در آزمایش ، علائم غلظت خون ، آزمایش غلظت خون

روش های تشخیص بیماری غلظت خون

بهترین راه تشخیص غلظت خون بالا ، آزمایش دادن می باشد. پزشکان سعی می کنند در آزمایش خون به اطلاعاتی از هماترکریت و میزان HTC دست یابند. بعد از مشخص شدن ابتلای شما به این بیماری،  متخصص باید درباره علت بیماری اینکه به شکل اولیه یا ثانویه است آزمایشاتی را تجویز کند.

در صورت نیاز کلیک کنید: آزمایش در منزل

پیشگیری از لختگی خون

اقدامات زیر باعث جلوگیری از لختگی خون، ناشی از غلظت خون می شود:

  1. افراد می توانند لباس های گشاد و جوراب بپوشند.
  2. گاهی اوقات پاهای خود را 15 سانتی متر بالاتر از قلب خود نگه دارید.
  3. از جوراب های مخصوص (فشرده ساز) استفاده کنید.
  4. فعالیت های وزرشی را طبق نظر پزشک انجام دهید.
  5. از یک جا نشینی پرهیز کنید. علی الخصوص در مسافرت های طولانی تحرک داشته باشید.
  6. بیش از یک ساعت در حالت نشسته یا ایستاده باقی نمانید.
  7. در مصرف نمک احتیاط کنید. از غلظت خون می کاهد.
  8. در هنگام خواب از بالش زیر زانو استفاده نکنید.
  9. در کارها دقت کنید کمترین ضربه یا آسیب به شما وارد شود.
  10. پا ها را روی هم قرار ندهید. زیرا باعث افزایش احتمال لخته شدن ناشی از غلظت خون می شود.
  11. دارو ها را کامل مصرف کنید. تا غلظت خون شما کنترل شود
  12. کف تخت خواب خود را به اندازه 10-15 سانتی متر بلند کنید.

چگونه غلظت خون را پایین بیاوریم؟

  • اگر اضافه وزن دارید با گرفتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب همراه با انجام فعالیت های ورزشی به طور منظم، وزن خود را کاهش دهید.
  •  
  • با کم کردن سایز دور شکم، احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهید.
  •  
  • یکی از روش های مفید برای اینکه چگونه غلظت خون را پایین بیاوریم؟ استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه می باشد. وجود فیبر و انواع ویتامین در مواد غذایی به کنترل این مشکل کمک می کند.
  •  
  • مصرف کلسترول، چربی های ترانس و چربی های اشباع را محدود کنید.
  •  
  • از روغن های مایع مثل روغن آفتابگردان، روغن زیتون و روغن کنجد برای پختن غذاها استفاده کنید.
  •  
  • مصرف شیرینی، شکلات، بیسکویت و کیکی را که از قنادی تهیه می کنید، محدود کنید.
  •  
  • غذاهای رستورانی، فست فودها ، غذاهای چرب و سرخ شده را مصرف نکنید.
  •  
  • در رژیم غذایی از ماست کم چرب در هر وعده استفاده کنید.
  •  
  • از مصرف نمک، شکر و تنقلات شور پرهیز کنید.
  •  

از منابع غذایی مهم دارای ویتامین E استفاده کنید. استفاده از این ویتامین برای اینکه چگونه غلظت خون را پایین بیاوریم؟ بسیار مناسب است. این ویتامین در جوانه گندم، مغزها، تخم آفتاب گردان، گردو، فندق و بادام وجود دارد.

عوارض غلظت خون در مردان ، زنان ، طب سنتی ، بر پوست ، مو و چشم

عوارض غلظت خون

در مراحل اولیه بیماری ضعف و خستگی، سردرد، خارش پوست، کبودی، سرگیجه، درد مفاصل، شکم درد و افزایش فشار خون از عوارض این بیماری می باشد. از عوارض غلظت خون در مراحل پیشرفته بیماری می توان به افزایش احتمال خطر لخته شدن خون، بروز حمله قلبی، سکته های قلبی و مرگ اشاره کرد. در تشخیص بیماری های قلبی استفاده از اکو توصیه می شود امروزه انجام اکو قلب در منزل توسط موسسات متعددی ارائه می شود..

همچنین عوارض غلظت خون شامل ایجاد سرطان خون، لوسمی، خونریزی های شدید، بیماری اختلال عملکرد کلیه ها، نقرس، ایجاد سنگ کلیه، کم خونی به خاطر نارسایی مغز استخوان و مرگ می باشد. جهت عدم صدور گواهی فوت در خانه به دلیل بیماری ها و عوارض ناشی از غلظت خون ، پیشگیری علائم و درمان آن را جدی بگیرید.

غلظت خون بالا

تعداد گلبول های قرمز خون در هر فردی با توجه به سن و جنس متفاوت می باشد. گلبول های قرمز در مردان بیشتر از خانم ها است. تعداد گلبول های قرمز نوزادان بیشتر از افراد بزرگسال است.

به طور معمول سطح هموگلوبین در خانم ها بین 36 تا 48 درصد و در مردان بین 42 تا 56 درصد است. هنگامی که سطح هموگلوبین در خانم ها از 52 و در مردان از 56 بالاتر می رود یعنی فرد دارای غلظت خون بالا می باشد. این مشکل بیشتر در افراد بالای 40 سال دیده می شود و غلظت خون بالا در میان مردان بیشتر مشاهده می شود.

اگر با بیماری ها و مشکلات مغزی دست به گریبان هستید و نیاز به انجام نوار مغز دارید . امروزه امکان انجام آن در منزل مهیا شده است . خدمات نوار مغز در منزل توسط موسسه کیان در دسترس متقاضیان است.

رژیم غذایی پلی سیتمی ، تغذیه مناسب و سالم برای رفع غلظت خون بالا ، برای غلظت خون چه بخوریم .

درمان غلظت خون

طحال این بیماران نسبت به افراد عادی کمی بزرگ تر می باشد. به این افراد  پلی سایتمیک می گویند که مربوط به پلی سیتمی اولیه است،  درمان غلظت خون این بیماران، با استفاده از فصد خون و مصرف آسپرین امکان پذیر می باشد.

بروز این مشکل در افراد بالای 65 سال بیشتر است. افرادی که دچار حوادث عروقی مثل لخته شدن خون در رگ ها و خونریزی بوده اند،  بیشتر به درمان غلظت خون با دارو احتیاج دارند. بیشتر مواقع در این افراد از داروی هیدروکسی اوره استفاده می شود که از داروهای گروه سایتوتوکسیک ها می باشد.

اگر برای جابه جایی بیمارتان احتیاج به آمبولانس داشتید می توانید درخواست آمبولانس خصوصی را از طریق موسسه کیان ذنبال کنید.

درمان گیاهی غلظت خون

برای درمان گیاهی غلظت خون می توان از حجامت در زمان های معلوم و در کلینیک ها استفاده کرد.

در طی انجام حجامت، خون آلوده و کثیف از بدن بیرون می رود. استفاده از روش حجامت برای درمان بسیاری از بیماری ها توصیه می شود. همچنین جهت درمان گیاهی غلظت خون می توان از مواد گیاهی زیر استفاده کرد:

  • سیر

این ماده دارای خاصیت رقیق کننده و تصفیه کننده خون می باشد. این ماده موجب گشاد شدن رگ های خونی شده و از ایجاد لخته خون جلوگیری می کند.

  • آب انار

آب انار ترش، شیرین یا ملس برای درمان این مشکل مناسب است. مصرف انار موجب بهبود گردش خون می شود. دقت کنید که مصرف بیش از اندازه آب انار باعث کاهش فشار خون می شود.

  • دمنوش عناب و آویشن

استفاده از این دمنوش در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها تجویز می شود. برای آماده کردن این دمنوش 3 قاشق گیاه آویشن را با تعدادی عناب در آب جوش بریزید و بگذارید  10 الی 15 دقیقه دم بکشد.

  • دارچین

 با رقیق کردن غلظت خون باعث گردش خون روانتر می شود. همچنین با زدن سرم در منزل می توان برای مدتی خون خود را رقیق کرد.

  • زنجبیل

یک ماده گیاهی با خاصیت رقیق کنندگی قوی خون است.

  • ریشه شیرین بیان

ازجمله گیاهان رقیق کننده خون است. تزریق سرم در منزل کرج نیز ممکن است جزء درخواست بیماران مبتلا به غلظت خون باشد.

  • چای سبز

عروق را باز و رگ ها را انعطاف پذیر کرده و با ثابت نگه داشتن غلظت خون در حد مناسب به گردش خون کمک می کند.

  • آلو

مصرف آلو به صورت ناشتا باعث تصفیه خون می شود.

  • زرشک

استفاده از دم نوش زرشک یا آب زرشک به افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می کنند یا در اثر کشیدن سیگار دجار غلظت خون شده اند توصیه می شود.

حجامت :یک درمان طب سنتی به عنوان تصفیه کننده خون  است که گیاه درمانی و خانگی نیست اما ابن سینا بسیار به آن تاکیید کرده است.

همچنین شما برای داشتن یک تن سالم و درمان بیماری ها می توانید با موسسه خدمات پرستاری کیان تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید. همچنین می توانید از خدمات این موسسه مانند: رادیولوژی در منزل  و تست خواب در منزل ، نوار قلب در منزل ، حضور انواع متخصص مانند: متخصص ریه ، متخصص داخلی، متخصص اطفال، متخصص مغز و اعصاب، متخصص قلب و…  ، فیزیوتراپی در منزل ، بهره مند شوید.