غرب تهران

02188590855

شمال و شرق تهران

02122096805

جهت اعزام زیر ۴۵ دقیقه پرستار و پزشک تماس بگیرید

سایر مناطق تهران

موسسه پزشکی و پرستاری کیان آرامش و سلامتی را ارمغان می‌آورد.

موسسه کیان

علائم کیست تخمدان

 انواع کیست تخمدان و درمان آن 

تخمدان در بدن بانوان دارای دو قسمت چپ و راست می باشد. یکی از بیماری های رایج اندام تناسلی زنان، ایجاد کیست است که می تواند تخمدان چپ یا راست را درگیر کند. دانستن علائم کیست تخمدان ،انواع کیست تخمدان و درمان  آن به شما در تشخیص به موقع کمک می کند. برای درمان و دستیابی به بهترین متخصص زنان یا جراح عمومی می توانید پزشک در منزل کرج یا تهران را انتخاب کنید.

علائم کیست تخمدان معمولا با چند بیماری و مشکلات فیزیولوژیک بانوان مشابه است و در صورت بروز این علائم باید حتما به پزشک مراجعه فرمایید. در صورت تشخیص به موقع کیست تخمدان مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد. ولی در صورت ادامه دار بودن ممکن است منجر به کانسر شود.

کیست تخمدان

کیست تخمدان چیست؟

در پاسخ به سوال اینکه کیست تخمدان چیست؟ باید بدانیم که تخمدان در کدام قسمت بدن بانوان قرار دارد و علائم کیست تخمدان چه می باشد.

تخمدان دو اندام بادامی شکم در قسمت ابدومن بانوان در دو طرف شکم و قسمت قدامی کلیه ها می باشد.

کیست کیسه ای است که در داخل آن مایع وجود دارد که این مایع در مراحل اولیه مشکل زا نیست و با ادامه روند بیماری ممکن است این مایه خونی و یا چرکی شود که وضعیت بیمار را وخیم کند. زمانی که این کیست بر روی تخمدان ایجاد شود به آن کیست تخمدان می گویند. کیست تخمدان چیست سوالی است که معمولا همه بانوان کم و بیش یا جواب آن آشنا هستند.

علائم کیست تخمدان

علائم کیست تخمدان به دو دسته حالت خفیف و حالت شدید که نیاز به مراقبت پزشکی دارند تقسیم بندی می شوند. کیست تخمدان معمولا قبل از دوران یائسگی در بانوان ایجاد می شود و در بسیاری از مواقع در یک سونو گرافی به صورت اتفاقی تشخیص داده می شوند. تفاوتی در علائم کیست تخمدان در دختر مجرد با متاهل نیست. به دنیال یافتن اختلاف علائم بیماری کیست تخمدان در دوران پریودی با زمان های دیگر نباشید.

در این بخش به علائم کیست تخمدان اشاره خواهیم کرد:

علائم حالت خفیف

علائم کیست تخمدان چپ و راست در حالت حفیف عبارتند از:

  •  نفخ و تورم ناحیه شکمی که ممکن است با درد همراه باشد.
  • ایجاد درد در ناحیه شکمی در زمان حرکات طبیعی روده
  • ایجاد درد شدید در ناحیه لگن در زمان قبل و بعد از شروع دوران قاعدگی
  • درد ناحیه کمر و قسمت پشت ران
  • هیستریک و دردناک شدن سینه
  • ایجاد مشکلات گوارشی مانند: تهوع و استفراغ

علائم کیست تخمدان چپ و راست در دختر ، پریودی ، علائم کیست تخمدان خطرناک

علائم شدید کیست تخمدان

علائم کیست تخمدان تحت تاثیر نوع کیست و اندازه آن، محل ایجاد کیست و… هستند. بروز علائم شدید حکایت از کیست تخمدان خطرناک دارد. این علامت ها عبارتند از:

  • درد شدید در ناحیه لگن که این درد غیر قابل تحمل می باشد.
  • ایجاد تب و افزایش دمای بدن
  • ایجاد سستی و سرگیجه
  • تاکی پنه و تنفس سریع

خدمات نوار قلب در منزل در صورت نیاز شما از طریق موسسه کیان قابل دسترسی است.

مطالب جالب درباره انواع کیست تخمدان

آیا می دانید انواع کیستهای تخمدان در زنان چیست؟تخمدان دچار انواع کیست تخمدان می شود که علائم کیست تخمدان  و مشکلاتی که ایجاد می کند در هر کدام از انواع این کیست ها متفاوت می باشد. کیست ها ممکن است در محل های متفاوتی از تخمدان ایجاد شوند. قدرت بیماری زایی در تقسیم بندی انواع کیست تخمدان مهم است و آنها را به دو نوع 1. بیماری زا 2. غیر بیماری زا تقسیم می کند. در این بخش به مهمترین انواع کیست تخمدان اشاره خواهیم کرد:

کیست غیر بیماری زا

کیست غیر بیماری زا که با نام های کیست عملکردی ، فانکشنال یا فیزیولوژیک نیز شناخته می شود. در پروسه تولید تخمک به وجود می آید و خود به دو دسته 1. کیست فولیکولی 2. کیست لوتئال تقسیم بندی می شود. این نوع از کیستهای تخمدان در هر دو سمت چپ و راست امکان وقوع دارند. درمان دارویی این نوع از کیست ها امکانپذیر است.

کیست فولیکولی

تخمک های زنان درون فولیکول هایی به شکل کیست قرار دارند. هر ماه این فولیکول ها پاره شده و تخمک گذاری اتفاق می افتد. اگر مشکلی در پاره شدن فولیکول های پیش بیاید مایع درون آنها زیاد شده و کیست فولیکولی به وجود می آید. این کیست ها به علت عملکرد تخمدان ایجاد می شوند و معمولا در ابتدای دوران پریودی ایجاد و در زمان نزدیک شدن به مرحله تخمک گذاری از بین می روند.

کیست لوتئال

کیست لوتئال با نام کیست جسم زرد نیز شناخته می شود که جزء انواع غیر بیماری زا می باشد. لوتئال بعد از مرحله تخمک گذاری به وجود می آید. در این مرحله فولیکول تبدیل به جسم زرد خواهد شد. در صورت تجمع مایع درون آن، کیست لوتئال نامیده می شود. 

کیست بیماری زا

از انواع کیستهای تخمدان در زنان می باشد که خود به دو نوع 1. خوش خیم 2. بدخیم تقسیم بندی می شود. درمان دارویی کسیت تخمدان بر روی این گونه موثر نیست.

کیست آدنوما

از سلول های جداره خارجی تخمدان تشکیل شده و به دیواره بیرونی تخمدان می چسبند. خوش خیم بوده و با عمل جراحی قابل درمان هستند.

کیست درمویید

سلول های اولیه جنینی موجود در بدن زنان اگر درون تخمدان رشد کنند منجر به ایجاد کیست هایی حاوی بافت های : استخوان ،دندان ، ناخن ، پوست ، مو ، عصب ، غضروف ، چربی و.. می شوند. این نوع از کیست ها عمدتا خوش خیم بوده و با جراحی برداشته خواهند شد. 

انجام تزریقات و پانسمان در منزل کرج را از پرستاران مجرب کیان بخواهید.

کیست نئوپلاستیک خوش خیم

بسیار به ندرت ایجاد می شوند و ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه لگن شوند.

کیست قهوه ای یا آندومتریک

این کیست ها معمولا بر روی لایه آندومتر رحم ایجاد می شوند که با ریزش دیواره رحم در پایان دوران قاعدگی هم از بین نمی روند و در صورت پارگی باعث ایجاد درد شدید در ناحیه شکم می شوند.

کیست بدخیم

عموما کیست های تخمدان به این مرحله نمیرسند ولی در صورتی که علائم کیست تخمدان همانند موارد مذکور در حالت شدید باشد باید به این مورد شک کرد. و سریعا باید به پزشک مراجعه شود.

انواع کیست تخمدان در زنان ، انواع کیستهای تخمدان ، انواع کیست تخمدان چیست؟

درمان قطعی کیست تخمدان

درمان کیست تخمدان در موارد مختلف متفاوت خواهد بود و این درمان ها با علائم کیست تخمدان تعیین می شود. معمولا برای درمان کیست تخمدان پزشکان در صورتی که رشد سریع و بزرگ شدن ناگهانی نداشته باشد مواردی را پیشنهاد می کنند مانند:

  1. ماساژ
  2. ورزش های کششی در ناحیه شکم
  3. استفاده از کیسه آب گرم
  4. یوگا

و برای درمان دارویی معمولا استفاده از قرص ضد بارداری و استفاده از مسکن برای کنترل درد را پیشنهاد می کنند.

در صورت پیشرفته شدن و ایجاد مشکل ، درمان های تهاجمی پیشنهاد می شود مانند:

  • 1/ جراحی کیست تخمدان 

جراح در صورت تشخیص جراحی برای بررسی دقیقتر کیست تخمدان ، با استفاده از لاپارسکوپی یک برش کوچک انجام می دهد اگر برش بزرگتر نیاز بود این کار را با برش بزرگتر شکمی (لا پاراتومی) انجام خواهد داد.

ویزیت جراح عمومی در منزل در قبل و بعد از جراحی به شما توصیه می شود. کافیست با شماره های مندرج در این سایت تماس بگیرید تا پزشک به خانه تان اعزام شود.

برای تشخیص بیماری هایی مثل کیست تخمدان، فیبروم، عفونت لگن، چسبندگی و…..می توان از انواع جراحی ها استفاده کرد. اما چون لاپاراتومی بهترین زاویه دید را به جراح برای بررسی اندام های داخل شکم و لگن در بانوان می دهد. اگر پزشک احتمال سرطان تخمدان را بدهد با این روش مشکل را بررسی و با مشاهده سرطان تخمدان آن را برمی دارد.

اگر کیست تخمدان غیر سرطانی باشد و باعث ایجاد علائمی در بدن شما گردد. بدون دست زدن به تخمدان ، آن را بر می دارند (سیستکتومی). اما هنگامی که کیست تخمدان، سرطانی تشخیص داده شود هر دو تخمدان یا قسمتی از آنها برداشته خواهد شد.

رژیم غذایی مناسب برای درمان کیست تخمدان ، رژیم غذایی تخمدان پلی کیستیک ، آندومتریوز

  • 2/ اصلاح رژیم غذایی در درمان کیست تخمدان

طبق پیشنهاد پزشک، در رژیم غذایی خود برحسب نیاز تغییراتی را اعمال کنید مواد غذایی زیر را برای کاهش علائم کیست تخمدان به رژیم غذایی خود اضافه کنید. آنها با ایجاد تعادل در میزان هورمون سبب تسکین درد می شوند.

غذاهای غنی از فیبر

میوه هایی مثل گلابی، پرتقال و حبوباتی مثل عدس، نخود فرنگی با جذب مجدد هورمون استروژن توسط مواد شیمیایی که درون خود دارند خطر ابتلا به کیست تخمدان را کاهش می دهند. در زنان مبتلا به کیست تخمدان، عدم تعادل هورمونی به وفور دیده می شود. با مصرف این غذاها می توان ایت مشکل را برطرف کرد.

چای بابونه

با این چای با خاصیت ضد التهابی و آرامش بخشی، باعث رفع گرفتگی های ناشی از کیست تخمدان می شود. تسکین علائم و آرامش را برای فرد مبتلا به دنبال دارد. بدین منظور نوشیدن یه فنجان چای در روز پیشنهاد می شود.

مصرف پروتئین بدون چربی 

غذاهای پر چرب تنظیم هورمون ها را برهم می زد. سعی کنید وزن خود را کنترل کنید. پروتئین های بدون چربی در مواد غذایی مانند ماهی، توفو و مرغ وجود دارد. این عمل باعث تقویت بنیه و در عین حال تنظیم هورمون می شود.

مصرف اسید چرب امگا 3

پیشنهاد می شود برای  کنترل اختلالات هورمونی ناشی از کیست های تخمدان ، مصرف غذاهای غنی از امگا 3 را در برنامه غذایی خود بگنجانید .مواد غذایی غنی از امگا 3 شامل  ماهی، دانه های آجیل مانند دانه کتان است. دانه‌ های کتان باعث کاهش سطح آندروژن بدن می شوند. تهیه رژیم غذایی مناسب با کمک ویزیت متخصص داخلی در منزل صورت می گیرد.

مصرف غذاهای غنی از ICG

غذاهای حاوی I3C با دفع هورمون های اضافی (استروژن ) به جلوگیری از کیست تخمدان کمک می کنند این مواد شامل کلم بروکسل، گل کلم، کلم و کلم بروکلی می باشد.

مصرف منیزیم

برای کاهش گرفتگی عضلات، مصرف غذاهایی که حاوی منیزیم بالایی هستند توصیه می شود این غذاها شامل موز، بادام هندی، بادام، بوچوی، آووکادو و سبزیجات برگ سبز است.

نوشیدن آب 

آب زیاد بنوشید

علاوه بر تغییر رژیم غذایی ، ورزش و فعالیت بدنی را در برنامه روزانه زندگی خود قرار دهید .

اندازه کیست تخمدان ، درمان گیاهی کیست تخمدان ،

در صورت بروز علائم کیست تخمدان چکار کنیم؟

سازمان بهداشت جهانی بیانیه ای در خصوص هشدار به بیمارانی که دچار بیماری حاد و مزمن هستند صادر کرده است و به این نکته اشاره کرده است که به علت ترس از این بیماری بسیاری از افراد از درمان بیماری خود منصرف شده و یا به مراکز درمانی مراجعه نمی کنند.

در اینجا  موسسه خدمات پزشکی کیان  توانسته این معضل را در کلان شهر تهران تا اندازه ای مرتفع سازد. در این بخش به برخی از امکاناتی که این مرکز قادر به ارائه آن در محل زندگی افراد می باشد اشاره خواهیم کرد:

تزریق سرم در منزل:

بسیاری از بیماران که دچار بیماری حادی مانند علائم کیست تخمدان در حالت شدید و یا مسمومیت شدید هستند نیاز مبرم به تزریق سرم دارند. این مرکز درمانی قادر است تا با یک تلفن یا درخواست آنلاین از سایت از خدمات تزریق سرم در منزل استفاده کند.

در صورت نیاز این مرکز قادر است تا در اسرع وقت به محل آمبولانس با اکیپ مجرب ارسال کند. این اکیپ کاملا آموزش دیده می باشد و در خصوص تزریق انواع سرم و دارو از طریق انفوزیون کاملا آشنایی دارند. همچنین خدمات تزریق سرم در کرج برای عزیزان ساکن شهر کرج ارائه می شود.

ارسال پرستار به محل

موسسه کیان قابلیت اعزام اکیپ پرستاری برای هر نوع بیمار را داراست و این پرستاران همگی آموزش دیده و با تجربه می باشند و با توجه به وضعیت بیمار و نوع بیماری فرد انتخاب شده و به محل اعزام می شوند. وصل سوند ادرار ، وصل و تعویض سوند معده ، انما در منزل ، تزریقات در منزل و.. از خدماتی هستند که توسط پرستاران ارائه می شوند و می توان به آن ها اشاره کرد.

ویزیت پزشک در منزل:

این مرکز علاوه بر خدمات مذکور قادر است تا در صورت بروز علائم کیست تخمدان و یا سایر علائم بیماری های شدید مانند مسمومیت و یا درد شدید ناحیه شکم و یا بیماری های قلبی در اسرع وقت جهت ویزیت پزشک در منزل اعزام کند.

همچنین این مرکز قادر است تا برای بیمارانی که نیاز به ویزیت دوره ای دارند و مبتلا به بیماری های قلبی هستند پزشک متخصص به محل اعزام کند.

اندازه کیست تخمدان ، علت رشد سریع کیست تخمدان ، بزرگ شدن کیست تخمدان

اعزام آمبولانس خصوصی به محل:

  • این مرکز قادر است تا در اسرع وقت و کمترین زمان ممکن در تهران، کرج و شهرهای اطراف تهران اعزام آمبولانس به محل داشته باشد. این آمبولانس ها می توانند در انواع تیپ ها و بنا به درخواست بیمار برای حمل بیمار و یا اجاره روزانه آمبولانس خصوصی به محل اعزام شوند.
    • موسسه خدمات پرستاری کیان دارای اکیپ متخصص و آموزش دیده بوده که همه این افراد دارای تجربه کافی برای رسیدگی به هر نوع بیماری را دارند.
    • تمام وسایل و تجهیزات ارسالی توسط اکیپ اعزامی یکبار مصرف بوده و یا قبل از اعزام ضدعفونی و آسپیسی شده اند.
    • با تماس با این مرکز و هماهنگی با آنها می توانید از خدمات پرستار در منزل برای مراقبت از سالمندان و کودکان نیز بهره مند شوید.
    • تمامی خدمات موسسه خدمات پرستاری کیان شبانه روز ی بوده و شما قادر خواهید بود تا در تمام طول شبانه روز از خدمات این مرکز بهره مند شوید.
    • افرادی که دچار بیماری حادی مانند علائم کیست تخمدان شدید می شوند به راحتی و تنها با یک تماس می توانند در اسرع وقت توسط پزشک عمومی یا پزشک متخصص در محل مورد ویزیت قرار بگیرند.

مرکز موسسه خدمات پرستاری کیان با توجه به هدفی که برای خود ترسیم کرده است سعی می کند بهترین خدمات از جمله رادیولوژی در منزل در کنار دیگر خدمات با منصفانه ترین قیمت و هزینه به خدمت بیماران محترم عرضه کند.

این مرکز با در اختیار گرفتن جدیدترین تجهیزات و تکنولوژی های امداد و کمک رسانی و بروزترین تجهیزات تشخیصی پرتابل می تواند به عنوان یک مرکز سایر تشخیص و درمان برای همشهریان محترم تهرانی باشد.

این خدمات به ویژه در این شرایط پاندمی کرونایی می تواند بسیار برای بیماران و همراهان بیمار راهگشا و مناسب باشد. زیرا که از گزند بیماری کرونا دور می مانند. بیماران مبتلا به کیست تخمدان در صورت ابتلای هم زمان به کرونا می توانند از راهنمایی و مشاوره متخصص ریه در منزل بهره ببرند.