غرب تهران

02188590855

شمال و شرق تهران

02122096805

جهت اعزام زیر ۴۵ دقیقه پرستار و پزشک تماس بگیرید

سایر مناطق تهران

موسسه پزشکی و پرستاری کیان آرامش و سلامتی را ارمغان می‌آورد.

موسسه کیان

فشارخون چگونه به وجود می‌آید؟

اندازه‌گیری فشار خون یکی از کارهایی است که برای اطمینان از سلامت جسمی بیمار انجام می‌گیرد، بنابراین توجه به این مسئله می‌تواند در سلامتی کامل جسمی تاثیرگذار باشد، در این مقاله قصد داریم به صفر تا صد فشار خون و بیماری‌های مرتبط با آن بپردازیم.

فشار خون چیست؟

در واقع باید گفت که فشار خون میزان فشاری است که توسط پمپاژ خون به درون سرخرگ‌ها ایجاد می‌شود و پاسخ سرخرگ‌ها به این جریان تنظیم فشار خون را در پی دارد، میزان فشار خون یک شخص را به شکل فشار سیستولیک بر روی فشار دیاستولیک (دیاستولیک/سیستولیک) اعلام می‌کنند. مثلا 80/120

فشار خون چیست ؟ فشار خون در مردان و زنان یا جوانان

 

فشار خون سیستولیک چیست ؟

فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) یا فشار خون مکاسیمم معرف فشاری است که بعد از انقباض عضله قلب، در شریان‌ها ایجاد می‌شود. فشارخون دیاستولیک (عدد پایینی) یا فشار خون می‌نیمم معرف فشار درون سرخرگ‌ها است وقتی که  در زمان استراحت قلب بعد از انقباض. فشارخون سیستولیک (انقباض) برای بیشتر بالغین بین 90 تا 120 میلی‌متر مرکوری (میلی متر جیوه) و فشارخون دیاستولیک بین 60 تا 80 میلی‌متر جیوه است. بر اساس این تعریف فشار خون سیستول بالای ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک ‌بالاتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه را پرفشاری خون یا بیماری فشار خون بالا یا به شکل عامیانه فشار خون می‌نامند.

فشار خون نرمال

فشار خون طبیعی هر انسانی باید 80/ 120 باشد یا به عبارت دیگر، فشار بزرگ یا سیستولی 120 میلی‌مترجیوه و فشار کوچک یا دیاستولی 80 میلی‌متر جیوه است. البته باید گفت که  این میزان در همه افراد یکسان نیست و ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد، در حقیقت این جزئی از فیزیولوژی بدن محسوب می‌شود، با این حال یک استاندارد معینی تعریف شده است که بیش از آن یا کمتر از آن را بیماری پرفشاری یا کم فشاری خون می‌نامند.

فشار خون پایین

افرادی که دچار فشار خون پایین هستند غالبا کسل و خسته بوده و گاهی نیز به اندازه‌ای حالشان بد می‌شود که باید حتما از تزریق سرم کرج یا تهران استفاده کنند، هنوز علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما فشار خون سیستولی ممکن است کمتر از 90 میلی‌متر جیوه باشد در حالی ه وقتی به کمتر از 80 میلی‌متر جیوه می‌رسد به احتمال زیاد با عوارضی همراه خواهد بود. عموما افرادی که مستعد فشار خون پایین هستند خانم‌های لاغر و جوان هستند که بدن آنها به این میزان فشار عادت دارد، اما در شرایط خاص ممکن است علامت آن مشخص شود.

علائم فشار خون پایین و علل آن

این علائم شامل بی‌حالی شدید توام با ضعف، سرگیجه، سیاهی‌رفتن چشم، و گاهی هم اختلال در سطح هوشیاری و در مرحله آخر عارضه‌ای به نام سنکوب است. البته کاهش فشار خون ممکن است ناشی از خونریزی شدید باشد، به طور مثال در افرادی که در اثر تصادف دچار خونریزی داخلی شده یا گلوله خورده یا دچار اختلال انعقادی هستند. خونریزی از این نوع بسیار خطرناک است و سریع باعث کاهش حجم خون، افت فشار خون و حتی مرگ می‌شود.

بعضی از بیماری‌ها مثل اسهال و استفراغ نیز باعث کاهش آب بدن، کاهش حجم خون و در نهایت کاهش فشار خون می‌شوند همچنین بعضی از بیماری‌های قلبی ـ عروقی یا ریوی هم می تواند باعث افت فشار خون باشد.

فشار خون بالا

فشارخون بالا چند است؟ اگر به طور مزمن، فشار سیستولی فردی بزرگسال بیشتر از 140 میلی‌متر و فشار خون سیستولی بیشتر از 90 میلی‌متر جیوه باشد به این حالت فشار خون بالا می‌گویند. پرفشاری خون شامل دو بخش می‌شود: پرفشاری اولیه و پرفشاری ثانویه.

پرفشاری اولیه

این نوع از بیماری فشار خون یک مدل رایج است و 90 درصد بیماران مبتلا به فشار خون این مدل از فشار خون را تجربه می‌کنند. افراد مبتلا معمولا در سنین بالا قرار دارند. این شکل از فشار خون بالا هنوز دلیل مشخصی ندارد اما پژوهش‌ها نشان می‌دهد عواملی مثل سابقه بیماری در خانواده، عوامل محیطی، سبک بد زندگی، افزایش وزن، خوردن غذاهای پرنمک طی سالیان دراز، مصرف سیگار و الکل احتمال ابتلا به پرفشاری خون را در افراد افزایش می‌دهد. افراد مبتلا می توانند از نظر و ایده متخصصانی هم چون متخصص قلب در منزل استفاده کرده و زندگی خود را بهبود دهند.

پرفشاری ثانویه

10 درصد از مبتلایان به فشارخون دچار پرفشاری ثانویه هستند .این مدل از فشار خون ناشی از عوامل بیماری زای دیگری است، به طول مثال  نارسایی کلیه، کم‌کاری تیروئید، بیماری‌های غدد، بیماری‌های قلبی ـ ریوی، بعضی از داروها و… باعث ابتلای فرد به پرفشاری ثانویه می‌شود.

علائم فشار خون بالا و پایین در بانوان و آقایان

علائم فشار خون بالا 

ما اینجاییم تا علائم فشارخون بالا در زنان ، جوانان ، مردان ، بزرگسالان و سالمندان را بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا بتوانید با شناخت به موقع علائم جهت پایین آوردن فشارخون اورژانسی در منزل ؛ نقش مهمی در ادامه حیات عزیزانتان ایفا کنید. در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید احتمال فشار خون بالا را در نظر بگیرید:

  • خونریزی از بینی
  • سر درد
  • سرگیجه
  • گرم شدن آنی بدن
  • قرمز شدن چشم ها

علت فشار خون بالا 

علت فشار خون بالا در شب یا صبح چیست؟ چه خطری متوجه جوانان با فشارخون بالاست؟ با توجه به گسترش روز افزون بیماری های مزمن و خاموش ؛ افزایش شمار افرادی که به دنبال پاسخی برای این سوالات هستند دور از ذهن نیست. بیماری های مثل تیروئید ، دیابت و نارسایی کلیوی می توانند علت افزایش فشارخون در زنان ، مردان ، جوانان و سالمندان در شب باشند. باتوجه به علت بالا و پایین رفتن فشارخون در طول شب می توان گفت شانش بروز سکته قلبی و مغزی در شب افزایش می یابد که برای جوانان خطرناکتر است. زیرا در افراد کهنسال وجود عروق کرونر ؛ خطر مرگ ناشی از سکته قلبی را کاهش می دهند درحالیکه در افراد جوان اینگونه نیست.

اگر دچار فشار خون بالایی بودید میتوانید خدمات فصد خون در منزل را انجام دهید این فرآیند میتواند به بالا بودن فشار خون شما کمک کند و تا حدی آن را پایین بیاورد.

پیشگیری از فشار خون بالا

متاسفانه ابتلا به فشار خون بالا به شکل ناگهانی می‌تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و مشکلات دیگر شود. مهمترین اقدام برای درمان فشار خون بالا اصلاح شیوه زندگی است.چکاب در دوره های منظم توسط پزشک منجر به کاهش پیامد ها و عوارض فارخون بالا می شود. ویزیت پزشک در منزل با توجه به همه گیری کرونا برای مدیریت فشار خون بهترین راه حل می باشد. با این حال می‌توان به موارد دیگری نیز اشاره کرد که از ابتلا به فشار خون بالا جلوگیری کرده و یا عوارض آن را کم می‌کند.

 

ورزش منظم

به توصیه پزشکان برای مبتلایان به فشار خون 30 دقیقه تمرین هوازی متوسط، شدید، پویا و با سرعت می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای داشته باشد. این ورزش‌ها می‌تواند شامل راه رفتن، دویدن، دوچرخه سواری، یا شنا کردن در 5 تا 7 روز هفته باشد.حتما ورزش کردن را در برنامه روزانه ی زندگی خود بگنجانید.

کاهش استرس

یکی از راه‌های درمان عوارض ناشی از فشار خون یا پیشگیری از آن کنترل و مدیریت استرس است. سعی کنید استرس را از زندگی خود دور کنید. مثبت بیاندیشید (از روش های معنوی استفاده کنید) از مصرف الکل، مواد مخدر، سیگار و یا سبک تغذیه ناسالم برای مقابله با استرس پرهیز کنید زیرا به ایجاد فشار خون بالا و مشکلات ناشی از آن منجر می‌شود.

درمان قطعی و دارویی فشار خون بالا

درمان دارویی فشار خون

افراد مبتلا به فشار خون بالای 130 روی 80 می‌توانند از دارو برای درمان فشارخون استفاده کنند. داروها معمولا با مصرف یک بار در روز و با دوز کم شروع می‌شوند. انتخاب دارو و میزان دوز مصرف باید توسط پزشک متخصص مشخص شود و به شرایط بیمار بستگی دارد. عوارض جانبی مرتبط با داروهای ضد فشار خون بسیار جزئی است. در بیمارانی که شرایط حاد دارند استفاده از حداقل دو دارو ضد فشار خون معمولا مورد نیاز است. این داروها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

دیورتیک‌ها

دارو هایی مانند: تیازید، کلترالیدون و اندپاماید با مهار باز جذب سدیم و کلراید در کاهش فشار خون اثر گذار هستند. دیورتیک ها به شکل قرص در داروخانه های سراسر کشور یافت می شوند.

مسدود کننده‌های بتا

کاهش فشار بر قلب و عروق توسط مسدود کننده های بتا از طریق کاهش فشار خون بالا اعمال می شود. مسدود کننده های بتا در درمان اضطراب، لرزش، فشارخون بالا و میگرن استفاده می شود.

مسدود کننده‌های آلفا

داروهای مسدود کننده آلفا اغلب همراه یک داروی دیگر، برای درمان فشار خون در نظر گرفته می شوند از مسدودکننده های شایع آلفا می توان به: دوکسازوزین، تامسولوزین، ترازوزین و پنتولامین اشاره کرد.

مسدود کننده‌های کانال کلسیم

مکانیسم این دارو ها بدین گونه است که با کاهش سرعت هدایت الکتریکی در قلب و شل شدن عضلات قلب از فشار وارده به قلب توسط فشار خون بالا می کاهد.از جمله این دارو ها می توان : نیمودیپین، آملودیپین، دیلتیازیم، نیفدیپین و وراپامیل نام برد. این داروها به اشکال قرص و تزریقی برای بیماران تجویز می شوند. برای دریافت آن ها می توانید از خدمات تزریقات در منزل استفاده کنید.

– آگونیست‌های مرکزی

تاثیر این نوع از داروها بر سطح سلولی و گیرنده های موجود در سطح سلول است. آگونیست ها انواع مختلفی مانند انتخابی و غیر انتخابی دارند. علاوه بر دریافت این دارو ها ، تزریق سرم در منزل نیز می تواند انتخاب بیماران مبتلا به فشارخون بالا باشد.

– مهار کننده آدرنرژیک محیطی

داروهای بسیاری جزء مهار کننده های آدرنرژیک محیطی محسوب می شوند که برای کاهش فشار خون برای مبتلایان این بیماری، توسط پزشکان تجویز خواهند شد. داروهایی مانند: رزرپین، دوکسازوسین، فنتو لامین مزیلات، تامسولوسین، گوانیتیدین و… در این گروه قرلر دارند.

وازودیلاتورها

برخی از داروهای این دسته در درمان نارسایی قلبی کاربرد دارند ( نسیریتاید). برخی دیگر مانند:فنول دوپام و ماینوکسیدیل با اتساع (گشاد شدن) شریان باعث افت فشار خون بالا می شوند.

– آنژیوتانسین تبدیل آنزیم (ACE)

این گروه از دارو ها به عنوان داروی ترجیحی برای کاهش فشار خون در بیماران دارای دیابت تجویز می شود. مصرف این دارو ها در: افراد باردار، کسانی که سرفه مزمن در پی مصرف دارو دارند و تنگی دو طرفه شریان کلیه توصیه نمی شود و منع مصرف دارد. کاپتوپریل،آنالاپریل، لیزینوپریل داروهای این گروه هستند.

– مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین

والزارتان، لوزارتان و… در این گروه هستند و برای درمان نفروپاتی دیابتی ، نارسایی قلبی، فشار خون بالا کاربرد دارند.

درمان فشار خون بالا فوری در منزل 

جهت درمان فشارخون بالا فوری در منزل ، اولین اقدام باید تماس با اورژانس یا ارتباط گیری با موسسات خدمات درمانی در منزل برای اعزام متخصص به محل مورد بیمار باشد. تا رسیدن ماموران فوریت های پرشکی بهتر است شرایط مریض را ایمن کنید این اقدامات شامل :

_ استفاده از قرص های تجویز شده پیشین و دوا برای فشار بلند مثل قرص زیر زبانی نیترات یا داروهای تزریقی لابتالول ، لازکس و فورزماید و یا قرص جویدنی کاپتوپریل

 _ سعی کنید استرس بیمار کاهش یابد. بدین منظور می توانید او را آرام کرده و در حال دراز کشیده قرار دهید.

_ از او بخواهید تنفس عمیق داشته باشد. دست از کاری که به آن اشتغال دارد بکشد. آرامش بیمار تا حدودی به کاهش و درمان فشارخون بالا فوری در منزل کمک می کند.

درمان خانگی فشار خون بالا

8 ماده موثر در درمان سریع خانگی 

کنترل یا درمان خانگی فشار خون بالا و سرگیجه با طب سنتی در دراز مدت پاسخگو است. اما مصرف میوه ها و گیاهانی که به قاتل فشارخون معروفند درمان سریع ، فوری ، لحظه ای و یا آنی فشارخون بالا را در پی دارند. برای پاسخ به اینکه چه میوه هایی برای فشار بالا مفید است با ما همراه باشید. این مواد غذایی عبارتند از:

  1. انار
  2. کیوی
  3. سبزیجات برگ بزرگ
  4. توت فرنگی
  5. زرشک
  6. آبلیمو
  7. سرکه سیب
  8. عرق کاسنی

 

عوارض فشار خون بالا

تغییر رویه زندگی با چکاب منظم فشار خون، می تواند از شدت یافتن عوارض فشار خون بالا بکاهد. برای پیشگیری از صدور گواهی فوت در منزل در اثر عوارض فشار خون بالا، سبک زندگی سالم را انتخاب کنید. فشار بالای خون در رگ ها ممکن است باعث ایجاد بیماری ها و مشکلات سلامتی زیر شود:

  • سکته قلبی
  • نارسایی قلبی
  • آنوریسم
  • خونریزی شدید در شریان
  • مرگ ، قطع عضو
  • نارسایی کلیه
  • سکته مغزی
  • رتینوپاتی هیپرتونیک چشم که منجر به نابینایی می شود.

در عصر کنونی تعداد افرادی که در نتیجه آسیب های فشار خون بالا به قلب خود، در پی یافتن اکو قلب در منزل یا مراکز بهداشتی هستند؛ رو به افزایش است. در صورت ایجاد شرایط حاد سلامتی مثل حمله قلبی در اثر فشار خون بالا با اورژانس 115تماس بگیرید. همچنین می توانید از خدمات آمبولانس خصوصی ارائه شده توسط موسسه کیان بهره مند شوید.

داروهای فشار خون بالا در منزل یا خانه

عوامل خطر در فشار خون بالا

عواملی وجود دارد که باعث می‌شود تا مبتلایان به فشار خون بالا در معرض خطر قرار داشته باشند، این عوامل شامل موارد زیر می‌شود:

سن

ابتلا به فشار خون بالا در افراد بالای 60 سال رایج است. با  افزایش سن، فشار خون می‌تواند به طور پیوسته افزایش یابد چرا که شریان‌ها به علت ایجاد پلاک سخت‌تر و باریک‌تر می‌شوند.

قومیت و نژاد

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از گروه‌های قومی  و نژادی بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون هستند.می توان به نژاد هند ،سفید پوستان و نژاد اروپایی اشاره کرد.

اندازه و وزن

اضافه وزن و چاقی از جمله عوامل اصلی خطرناک در مبتلایان به این بیماری است.

مصرف الکل و تنباکو

مصرف مقادیر زیادی الکل به طور همیشگی می‌تواند فشار خون را افزایش دهد، همچنین مصرف دخانیات (سیگار _ تنباکو _قلیون و….)نیز می‌تواند به افزایش بیش از اندازه فشار خون منجر شود.

جنسیت

خطر مرگ و میر برای مردان و زنان یکسان است، اما مردان در سنین پایین تر بیشتر مستعد ابتلا به پرفشاری خون هستند. شيوع این بیماری در زنان مسن بالاتر است.

شرایط بهداشتی

بیماری قلبی عروقی، دیابت، بیماری مزمن کلیه و سطوح کلسترول بالا می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود، به خصوص هرچه افراد مسن‌تر باشند مطمئنا خطر بیشتری آنان را تهدید می‌کند.

چگونه می توان از ابتلا به فشار خون مطمئن شد

تنها روش برای تشخیص ابتلای قطعی اندازه‌گیری فشار خون به صورت روزانه در زمان‌های مشخص است، به این ترتیب اگر فشار خون در روزهای متوالی بالاتر از حد نرمال باشد با استفاده از تغییر سبک زندگی و روش‌های پیشگیرانه آن را کنترل کرده و یا در موارد حادتر درمان دارویی را زیر نظر پزشک آغاز کرد.

درباره موسسه کیان

در حال حاضر شرکت‌ خدمات سلامتی در منزل کیان در زمینه انجام خدمات پزشکی در حال ارائه فعالیت می باشد که کاربران می‌توانند برای انجام اموری چون اندازه گیری فشار خون، ساکشن بیمار در منزل از این خدمات بهره‌مند شوند. بنابراین اگر عوارض پرفشاری خون را احساس می کنید می‌توانید با استفاده از خدمات ارائه شده توسط این شرکت‌ از این مسئله اطمینان پیدا کنید.

هم چنین شرکت خدمات پرستاری کیان ، صورت 24 ساعته آماده ارائه خدماتی مانند، رادیولوژی در منزل می باشد .

کلام آخر

فشار خون یکی از اصلی‌ترین علائم حیاتی در انسانها است، بهتر است که همواره سعی کنید که فشار خون در سطح نرمال باشد، گاهی برخی از شرایط می‌تواند به کاهش یا افزایش موقت فشار خون منجر شود که به راحتی قابل کنترل هستند، اما در صورتی که این بیماری به شکل مزمن در فرد ایجاد شود باید به دنبال روش‌های پیشگیری و درمان بلند مدت یا درمان‌های دارویی بود.