غرب تهران

02188590855

شمال و شرق تهران

02122096805

جهت اعزام زیر ۴۵ دقیقه پرستار و پزشک تماس بگیرید

سایر مناطق تهران

موسسه پزشکی و پرستاری کیان آرامش و سلامتی را ارمغان می‌آورد.

موسسه کیان

می توان از هپاتیت نجات پیدا کرد؟ [درمان قطعی]

هپاتیت یا التهاب کبد یک بیماری است که عملکرد کبد را تحت تاثیر قرار می دهد کبد به عنوان یک اندام حیاتی پردازش مواد مغذی را برعهده دارد، خون انسان را تصفیه می کند و در از بین بردن عفونت ها مشارکت می کند. در هنگام التهاب کبد یا آسیب دیدن آن ،کبد توانایی ایفای نقش خود را از دست می دهد. مصرف الکل ، سموم ، برخی داروها و برخی شرایط پزشکی از جمله عوامل مهیا کننده شرایط پیشروی ویروس بیماری هپاتیت هستند.

برای دانستن اینکه علائم هپاتیت چیست و چگونه منتقل می شود؟ بدترین نوع آن چیست ؟ آیا خطرناک است؟ انواع و واکسن هپاتیت چیست ؟ و هزاران پرسش دیگر از این قبیل با ما در این مقاله همراه باشید.

علائم و نشانه های بیماری هپاتیت در کودکان ، زنان ، مردان و آزمایش خون بارداری

علائم هپاتیت

در برخی از مبتلایان علائم هپاتیت مشاهده نمی شود و حتی خود فرد از بیماری اش خبر ندارد .

در صورت ابتلا به عفونت حاد، علائم هپاتیت در بازه ی زمانی 2 هفته تا 6 ماه اماکن بروز دارند. اما ممکن است مانند هپاتیت ویروسی مزمن چندین دهه برای آشکار شدن نشانه های این بیماری زمان نیاز باشد. از علائم مشترک بین انواع هپاتیت در مردان و زنان می توان موارد زیر را برشمرد:

  • تب
  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • ادرار تیره. اختلال در عملکرد کبد باعث افزایش بیلی روبین خون و در نهایت دفع آن توسط کلیه می شود این تغییر رنگ یکی از علائم هپاتیت در بدن انسان است.
  • مدفوع روشن. در بیماری هپاتیت با کاهش بیلی روبین در روده ها ناشی از اختلال در ایفای نقش کبد شاهد بی رنگ شدن مدفوع خواهیم بود
  • درد مفاصل
  • یرقان .یکی از علائم هپاتیت ، یرقان (زردی پوست ) است.

در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید. همچنین در ایام همه گیری کرونا می توانید از خدمات درمانی دورن منزل مانند ویزیت دکتر در خانه استفاده کنید. در درمان بیماری هپاتیت بدلیل اینکه منشا بیماری عمدتا ویروس است بهتر است از ویزیت متخصص عفونی در منزل بهره ببرید یا اگر خواستار درمان خود توسط ویزیت متخصص داخلی در منزل هستید امکان دسترسی به آن با موسسه شبانه روزی کیان تحقق یافته است.

انواع هپاتیت چیست؟

هپاتیت را می توان از نظر نوع درمان، نحوه انتقال، میزان آسیب وارده به شخص، نوع ویروس در بدن ، روش تشخیص در آزمایش ، واکسن و میزان انتشار به انواع هپاتیت A ، B ، C ، D ، E تقسیم کرد. در اینجا به ترتیب به بررسی اجمالی هریک از انواع هپاتیت خواهیم پرداخت .ابتدا هپاتیت A:

هپاتیت A

هپاتیت A واکسن موثر دارد. ممکن است بیماری چند هفته تا چند ماه ادامه داشته باشد.

شیوع هپاتیت A هنوز در جهان وجود دارد. در حال حاضر قسمت اعظم شیوع گسترده ی هپاتیت A از طریق فرد به فرد انجام می شود.

در کشورهای فاقد سرویس بهداشتی، این نوع از هپاتیت شیوع بیشتری دارد. 

علائم ، پیشگیری ، تشخیص ، واکسن و درمان انواع هپاتیت a b c d e

هپاتیت A چگونه منتقل میشود؟

نحوه انتقال هپاتیت A از طریق مصرف غذا، نوشیدنی، اشیا  آلوده شده با مدفوع فرد یا حیوان دارای ویروس هپاتیت است هرچند مقدار آن در حد میکروسکوپی باشد. در اصطلاح (مدفوعی _دهانی )گفته می شود.

 

واکسن هپاتیت آ

واکسن هپاتیت A (حاوی ویروس غیر فعال) در حدود 95 درصد مؤثر است و باعث ایمنی زایی تا پایان عمر می شود. در صورت تمایل، شروع تزریق عضلانی از یک سالگی خواهد بود.

در صورت گستردگی بسیار بالا، تزریق واکسن هپاتیت a توصیه نمی شود. زیرا کودکان قبلا مبتلا شده و مصونیت پیدا کرده اند. واکسن های هپاتیت آ متشکل از ویروس غیر فعال و تعداد کمی ویروس ضعیف است. بارداران و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند از تزریق واکسن هپاتیت A حاوی ویروس ضعیف شده در دوران بارداری و افراد دارای نقص سیستم ایمنی جدا خودداری کنید.

عوارض واکسن

در 15 درصد واکسینه شدگان با واکسن هپاتیت A عوارض : درد یا قرمزی در محل تزریق واکسن، تب ، سردرد ، خستگی و  از دست دادن اشتها رخ می دهد. واکسیناسیون هپاتیت آ می تواند به پیشگیری از انتشار گسترده ی عامل این بیماری کمک کند.

گرو های هدف واکسن

افراد در گروه های زیر، در اولویت دریافت واکسن هپاتیت آ هستند. شامل:

  • تمام کودکان بین 12 تا 23 ماه
  • تمام افراد 2 تا 18 سال که هرگزواکسن هپاتیت A نزده اند.
  • مصرف کنندگان مواد مخدر
  • داشتن خطر شغلی برای افراد، باعث معرفی شدن آنها برای تزریق واکسن هپاتیت A می شود.
  • مسافران که به صورت برون مرزی سفر می کنند.
  • افراد بی خانمان
  • کسانی که بیماری مزمن کبدی ( هپاتیت B و هپاتیت C ) دارند.
  • افراد مبتلا به HIV
  • زنان باردار
  • مردانی که با مردان رابطه جنسی برقرار می کند امکان ابتلای بالایی به هپاتیت a دارند

امیدواریم به پاسخی مناسب درباره پرسش واکسن هپاتیت چیست ؟ رسیده باشید.

آزمایش 

بهترین روش تشخیص هپاتیت a ، انجام آزمایش خون می باشد. بعد از تایید اولیه بیماری ممکن است پزشک بر حسب نوع هپاتیت اقدام به تجویز سایر آزمایشات عکسبرداری جهت تعیین میزان آسیب وارده به کبد کند. هر لحظه که شما اراده کنید می تواند بهترین زمان برای انجام تست خون جهت شناسایی بیماری هپاتیت آ باشد زیرا نیازی به شرایط خاص مثل ناشنا بودن ندارد.

کلیک کنید : انجام آزمایش خون در منزل  و تفسیر جواب آن با کادری مجرب به صورت شبانه روزی

میزان خطر 

بروز علائم بیماری هپاتیت A از چند هفته تا چند ماه متغیر است. بیشتر کسانی که به هپاتیت a مبتلا می شوند بدون آسیب ماندگار در کبدشان بهبود می یابند اما در موارد نادر هپاتیت آ منجر به مرگ می شود.

درمان خانگی ، گیاهی و دارویی هپاتیت آ . a

درمان هپاتیتA

بدن انسان می تواند ویروس هپاتیت A را بدون درمان خاصی از بین ببرد. در صورت ادامه دار شدن یا داشتن سیستم ایمنی ضعیف ، از درمان علامتی برای کنترل یا توقف علائم استفاده می شود. به این منظور گفته می شود که هیچ درمان خاصی برای هپاتیت a وجود ندارد. در اکثر مبتلایان به هپاتیت آ ، کبد طی شش ماه بدون آسیب ماندگار بهبود می یابد.

در درمان هپاتیت A ، توقف علائم زیر مد نظر قرار می گیرد.

  • احساس خستگی، بیماری و انرژی کمتر
  • حالت تهوع

برای جبران خستگی و انرژی از دست رفته ناشی از هپاتیت A می توانید سرم تقویتی را از طریق وصل سرم در منزل کرج بدست آورید.

آزمایش هپاتیت A

آزمایش تشخیص  هپاتیت A به عموم مردم توصیه نمی شود.

هپاتیت B

یکی دیگر از انواع هپاتیت، هپاتیت B است این نوع هم با اثر بر کبد علائمی که در بالا ذکر شد را به وجود می آورد. هپاتیت ب واکسن موثر دارد . شیوع هپاتیت b نسبت به هپاتیت A بیشتر است.

اگر فردی که واکسن دریافت نکرده به ویروس هپاتیت B آلوده شود. این ویروس بین 30 تا 180 روز در بدن او دروه نهفتگی را سپری و باعث انتشارعفونت می شود. در این مدت شخص ویروس هپاتیت ب را می تواند به دیگران انتقال دهد.

هم چنین ویروس هپاتیت b قادر به زنده ماندن بیرون از بدن به مدت 7 روز است. در مورد شیوع هپاتیت B باید گفت 2 نفر از هر 3 نفر مبتلا به هپاتیت B از آلودگی خود خبر ندارند. طبق آمار سال 2019، بیشتر فوتی های مربوط به هپاتیت ب ناشی از علامت سیروز و کارسینوم سلولی کبدی (سرطان اولیه کبد) بوده است. شیوع هپاتیت B مزمن، در نوزادانی که توسط مادرشان در حین زایمان یا قبل از سن 5 سالگی آلوده شده اند، بیشتر است.

برای بیمارانی که نیازمند نوار قلب در منزل هستند این امکان محقق شده است.

انواع هپاتیت B

  • هپاتیت Bحاد _ کوتاه مدت
  • هپاتیت B مزمن _ بلندمدت

 

هپاتیت B چگونه منتقل میشود؟

آنچه درباره نحوه انتقال هپاتیت B می دانیم این است که این انتقال از شیوه های زیر امکان پذیر است:

از مادر به کودک در حین زایمان

از طریق سوزن آلوده، ابزار آلوده ی خالکوبی و سوراخ کردن گوش

قرار گرفتن در معرض خون و مایعات آلوده بدن ( بزاق و مایعات قاعدگی، واژن و منی )

استفاده مجدد از سوزن‌ها و سرنگ‌ها یا اشیاء تیز آلوده در مراکز مراقبت‌های بهداشتی

استفاده از سرنگ آلوده در تزریق مواد مخدر توسط معتادین

انتقال جنسی در افراد واکسینه نشده که چندین شریک جنسی دارند.

علائم هپاتیت ، روش ها و راه های انتقال بیماری هپاتیت آ ب سی دی ای

 

واکسن هپاتیت B چیست؟

واکسن هپاتیت B برای اکثر واکسینه شدگان مصونیت تا آخر عمر را در پی دارد. این واکسن معمولاً در 2، 3 یا 4 نوبت تزریق می شود.

اولین دوز واکسن هپاتیت ب در نوزادان در بدو تولد تزریق می شود. این واکسن را در 6 تا 18 ماهگی کامل می کنند.

واکسن هپاتیت b می تواند به پیشگیری از انتشار گسترده ی عامل این بیماری کمک کند بدین منظور گروه های هدف برای واکسن  هپاتیت B در نظر گرفته می شود شامل:

  • همه ی نوزادان و کودکان

آمار ها نشان می  دهد در بزرگسالان ، تنها 5 درصد از عفونت هپاتیت ب به عفونت مزمن تبدیل می شود. این درحالیست که این آمار در نوزادان و کودکان حدود 95 درصد است که  به هپاتیت B مزمن می انجامد بر این مبنا اولویت در واکسیناسیون هپاتیت b متعلق به نوزادان و کودکان است.

  • همه افراد کمتر از 19 سال که واکسن دریافت نکرده اند.
  • افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند.
  • افرادی که شریک جنسی آنها مبتلا به هپاتیت B است.
  • مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند.
  • معتادان تزریقی
  • کارکنان مراکز مراقبت های بهداشتی و ایمنی عمومی
  • بیمارانی که دیالیز انجام می دهند.( همودیالیزی، پیش دیالیز، دیالیز صفاقی و دیالیز خانگی)
  • افراد دارای دیابت از 19 تا 59 سال
  • مسافرانی که مقصد آنها کشورهایی است که هپاتیت B در آنها شایع است.
  • مبتلایان به هپاتیت C
  • بیماران مزمن کبدی
  • کسانی که بیماری HIV دارند.
  • زندانیان

تشخیص 

بعد از مراجعه به پزشک و معاینه شما ؛ اگر نشانه های آسیب کبدی اعم از زردی پوست و درد شکم توسط متخصص مشاهده شود و پزشک را مشکوک به بیماری هپاتیت کند او برای شناسایی و تشخیص هپاتیت B آزمایشات زیر را تجویز می کند:

آزمایش خون

با استفاده از آزمایش خون ، وجود ویروس هپاتیت B در بدن شناسایی خواهد شد همچنین این آزمایش امکان تشخیص نوع هپاتیت ب (حاد_ مزمن) را نیز به پزشک می دهد. آزمایش تشخیصی خون ؛ میزان مصونیت شما نسبت به هپاتیت b را نیز مشخص می کند.

سونوگرافی کبد

پزشکان برای شناسایی و تشخیص هپاتیت B از عکسبرداری سونوگرافی استفاده می کنند با سونوگرافی می توان میزان آسیب های کبدی، التهاب کبد یا سفتی آن را بررسی کرد. انجام سونوگرافی در منزل می توان از طریق موسسه شبانه روزی کیان دنبال کرد.

بیوپسی کبد

در برخی از موارد نیاز به بیوپسی کبد برای تشخیص هپاتیت ب هست. بیوپسی به نمونه برداری از کبد گفته می شود که در آن به بررسی آسیب های کبدی پرداخته خواهد شد. انجام بیوپسی با وارد کردن یک سوزن نازک از طریق پوست به بدن و برداشتن یک نمونه کوچک از کبد برای تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه اتفاق می افتد.

میزان خطر 

بیشتر مبتلایان به هپاتیت B در ابتدا هیچ علامتی مشاهده نمی کنند. در صورت ابتلای فرد به نوع حاد بیماری، ظهور علائم هپاتیت ب چندین هفته طول می کشد. همچنین ممکن است هپاتیت b حاد منجر به نارسایی حاد کبدی و در نهایت مرگ شود.

درمان هپاتیت B

پیشگیری بهتر از درمان است انتشار هپاتیت B در جامعه را می توان با واکسن های ایمن، در دسترس و اثرگذار کنترل کرد. در درمان هپاتیت B زمان ابتلای شما به این بیماری مهم است بنابراین در :

هپاتیت B کوتاه مدت (حاد)

معمولاً نیاز به درمان خاصی ندارد. شاید برای تسکین علائم، داروهای ( پاراستامول یا ایبوپروفن) و برای کاهش خارش (کلرفنامین )تجویز شود. در اکثر مواقع به جای استفاده از دارو برای درمان هپاتیت B حاد، اقدامات بهداشتی توصیه می شود. مثل : نوشیدن آبمیوه و شیر به جای آب، کاهش مقدار وعده غذایی همراه با افزودن تعداد وعده غذایی، مصرف مایعات زیاد و غذاهای پرکالری.

هپاتیت B طولانی مدت (مزمن)

اگر شما هنوز پس از 6 ماه هپاتیت ب داشته باشید و این توسط آزمایش شما اثبات شود. پزشک برای درمان هپاتیت B مزمن در بدن شماجهت کاهش خطر عوارض هپاتیت، مصرف دارو و انجام آزمایشات منظم را برای بررسی سلامت کبد شما توصیه می کند. درمان هپاتیت b مزمن می تواند کمک کننده به کنترل ویروس و جلوگیری از آسیب به کبد باشد، اما در همه موارد لزوماً عفونت را درمان نمی کند و بسته به فرد ممکن است نیاز به درمان مادام العمر باشد. درمان هپاتیت B مزمن شامل داروهای ضد ویروسی (تنوفوویر یا انتکاویر) هر دو به صورت قرص و یا پگینترفرون آلفا 2-a است. برای دریافت داروهای تزریقی هپاتیت ب می توانید از تزریقات شبانه روزی در منزل استفاده کنید.

درمان هپاتیت B مزمن اهداف زیر را دنبال می کند:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن برای کنترل هپاتیت B
  • جلوگیری از آسیب مداوم بیشتر به کبد

درمان اورژانسی هپاتیت B

در هنگامی که احتمال می دهید به ویروس هپاتیت B آلوده شده باشید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. نکاتی که باید در درمان هپاتیت ب در نظر بگیرید:

پرهیز از مصرف دارو های غیر ضرور

خودداری از مصرف خود سرانه استامینوفن ، پاراستامول و داروهای ضد استفراغ.

مصرف برخی داروهای خوراکی (تنوفوویر یا انتکاویر) به عنوان قوی ترین سرکوبگر ویروس هپاتیت ب مادام العمر است.

برای درمان هپاتیت ب در افرادی که عامل بیماری باعث سرطان کبد یا سیروز شده، پیوند کبد پیشنهاد می شود.

جراحی و شیمی درمانی از دیگر راه های درمان هپاتیت B است که طول عمر را چند ماه تا چند سال افزایش می دهد.

آزمایش 

تشخیص و تمایز هپاتیت ها بر اساس معاینه بالینی امکان پذیر نیست بدین جهت آزمایش هپاتیت B تعیین کننده است.

هپاتیت C

یکی دیگر از انواع هپاتیت، هپاتیت c است که حدود 50 درصد از مبتلایان به این نوع از هپاتیت، از آلوده بودن خود اطلاعی ندارند. ظهور علائم در هپاتیت سی گاهی دهه ها طول می کشد ولی عمدتا بدون علامت است.

در حدود 30 درصد از افراد آلوده، ویروس طی 6 ماه بدون درمان از بین می رود. 70٪ باقیمانده درگیر هپاتیت سی مزمن می شوند. خطر سیروز کبدی برای این افراد بین 15٪ تا 30٪  درصد است که در فاصله زمانی بین 20 سال رخ می دهد.

برای انتقال بیماران مبتلا به هپاتیت می توان از آمبولانس خصوصی استفاده کرد.

 هپاتیت C چگونه منتقل میشود؟

نحوه انتقال ویروس هپاتیت C  از طریق خون آلوده است. این خون آلوده به ویروس هپاتیت سی، ممکن است از طرق زیر وارد بدن شود:

استفاده مشترک از تجهیزاتی مانند سوزن و سرنگ

ابتلای نوزاد از مادر مبتلا

دریافت خون یا پیوند عضو

واکسن هپاتیت C چیست؟

واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد.

میزان خطر 

عفونت مزمن در بیش از 50 درصد مبتلایان به ویروس هپاتیت C دیده و طبق آمارحدود 5 تا 25 درصد این افراد طی 10تا 20 سال سیروز کبد را تجربه خواهند کرد.

درمان هپاتیت C

در گذشته درمان هپاتیت C با تزریق هفتگی و یا داروهای خوراکی انجام می گرفت که به دلیل مشکلات سلامتی یا عوارض جانبی مبتلایان قادر به ادامه درمان نبودند.

اما با تغییر این روند امروزه، درمان هپاتیت سی با داروهای خوراکی که هر روز به مدت دو تا شش ماه مصرف می شوند، قابل درمان است.

آزمایش 

برای گروه های زیر، آزمایش هپاتیت C توصیه می شود:

  • همه بزرگسالان بالای 18 سال
  • زنان باردار
  • کسانی که با تجهیزات آلوده سر و کار دارند(معتادین _ مراقبان بهداشتی)
  • مبتلاین HIV
  • همو دیالیزکنندگان
  • کسانی که فاکتورهای انعقادی دریافت کرده اند از جمله فاکتور 8
  • دریافت کنندگان خون و اعضای بدن
  • کودکانی که مادران مبتلا دارند باید آزمایش هپاتیت سی را انجام دهند.

 

بدترین نوع هپاتیت (D )

هپاتیت D بدترین نوع هپاتیت محسوب می شود. این نوع از هپاتیت، دنباله رو هپاتیت B است. یعنی اگر هپاتیت Bداشته باشید، امکان ابتلا به هپاتیت D را دارید عفونت ناشی از هپاتیت دی می تواند باعث آسیب مادام العمر به کبد و حتی مرگ شود. به ویروس هپاتیت دی ، هپاتیت دلتا نیز می گویند.

درصد بالای سرطان کبد یا نارسایی کبد در مبتلایان و عدم وجود درمان در عصر حاضر، هپاتیت دی را به بدترین نوع هپاتیت تبدیل کرده است.

نحوه انتقال هپاتیت D

نحوه انتقال هپاتیت D از طریق تماس با خون ومایعات آلوده ی بدن است. اما باید قبلا به هپاتیت ب مبتلا شده باشید. زیرا هپاتیت دی برای زنده ماندن در بدن نیاز به هپاتیت B دارد.

ندرتا مادران مبتلا در حین تولد، نوزادان را آلوده می کنند.

نحوه ابتلا به هپاتیت D به دو صورت اتفاق می افتد:

  1. عفونت همزمان: هر دو ویروس به طور همزمان وارد بدن انسان می شوند.
  2. عفونت فوق العاده: ابتدا ویروس هپاتیت B سپس HDV وارد بدن انسان می شود. رایج ترین راه برای ابتلا به هپاتیت D این روش است.

واکسن هپاتیت D چیست؟

واکسنی برای هپاتیت D وجود ندارد.

آزمایش 

گروه های زیر بیشتر در اولویت آزمایش هپاتیت D هستند:

تزریق کنندگان مواد مخدر

داشتن رابطه جنسی با کسی که هپاتیت B یا D دارد.

مبتلایان به HIV و هپاتیت B

مردی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارد.

 درمان هپاتیت D

هنوز هیچ درمان موثری برای درمان هپاتیت D وجود ندارد. اما پزشکان تا دست یابی به درمان موثر اینترفرون آلفا پگیله (peg-IFNa) را برای مبتلایان تجویز می کنند. این دارو برای همه مبتلایان بازخورد خوبی ندارد. همچنین ممکن است منجر به عوارض جانبی مانند کمبود انرژی، کاهش وزن، علائم مشابه آنفولانزا و مشکلات سلامت روان مانند افسردگی شود. درمان هپاتیت D با اینترفرون آلفا پگیله peg-IFNa) تا زمان از بین رفتن ویروس در خون شما ادامه می یابد ممکن است یک سال باشد یا بیشتر طول بکشد. برای جلوگیری از صدور گواهی فوت درمنزل بر اثر بیماری هپاتیت درمان آن را جدی بگیرید.

درمان هپاتیت d D دی ، c سی ، بی ب B

هپاتیت چیست ؟ آیا خطرناک است؟

با توجه به تقسیم بندی که در قسمت بالای مقاله انجام گرفت و هر نوع هپاتیت جداگانه بررسی شد. پرسش هپاتیت چیست؟ پاسخ داده شد اما برای پاسخ به قسمت دوم سوال ،مبنی بر اینکه آیا هپاتیت خطرناک است ؟باید گفت اگر زمان بیماری بیشتر از 6 ماه باشد و تبدیل به هپاتیت مزمن شود و یا بیماری ترکیبی از 2 نوع باشد خطرناک تلقی می شود.

مرکز خدمات پرستاری کیان با استفاده از کادر مجرب اداره می شود و خدمات مختلفی را به مردم ارائه می کند. این مرکز دارای کارشناسانی است که شما را در امر تشخیص علائم ، نحوه درمان و مراقبت های بعد از درمان بیماری هپاتیت راهنمایی می کنند. همچنین شما می توانید از میزان خطر کرونا در مبتلایان هپاتیت با استفاده از مشاورات این کارشناسان آگاه شوید.

این موسسه خدماتی مانند: نصب و تعویض سوند در منزل ، نوار مغز در منزل، تست خواب در منزل، اعزام پزشک متخصص به منزل، تزریق سرم در منزل ، پانسمان زخم در منزل ، ساکشن در منزل، ختنه نوزاد در منزل، انما در منزل، اکو قلب در منزل و… را به مردم ارائه می دهد. همچنین متخصص ریه در منزل از دیگر خدمات موسسه کیان می باشد.